ethics

האיגוד לרפואת ילדים פירסם קוד אתי לעבודה מול חברות מזון לתינוקות

ממליץ שחבריו ישתתפו בכנסים העוסקים בתזונת תינוקות רק כאשר אלו נעשים ביוזמה ובהובלת האיגוד או הארגונים המקצועיים של הר"י

צוות של האיגוד לרפואת ילדים ניסח קוד אתי עבור חברי האיגוד במטרה להסדיר את היחסים בין רופאי הילדים, חברי האיגודים המדעיים השונים, לבין חברות התמ"ל - החברות המייצרות תרכובות מזון לתינוקות.

בהכנת המסמך המפרט את ההתנהלות הראויה בנושא זה השתתפו: ד"ר צחי גרוסמן, מזכ"ל האיגוד לרפואת ילדים; פרופסור שאול דולברג, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה; ד"ר מנו כץ, יו"ר חיפ"א (החברה הישראלית לרפואת ילדים בקהילה); פרופסור דרור מנדל, יו"ר חיפ"ק (החברה הישראלית לפדיאטריה קלינית); פרופסור שמעון רייף, יו"ר האיגוד לגסטרואנטרולוגיה ילדים ופרופסור רענן שמיר, יו"ר ועדת התזונה של האיגוד לרפואת ילדים.

יו"ר האיגוד, פרופסור אלי סומך, אשר ריכז את עבודת הצוות מסר כי המסמך המופץ עתה לכל חברי האיגוד "נשען על הכללים האתיים של ההסתדרות הרפואית ועל אמנות וכללים בינלאומיים בנושא זה". עם זאת, הדגיש כי הכללים שנוסחו אינם מהווים מסמך משפטי "אלא הצהרה אתית מוסכמת על כל הגופים המדעיים הרלוונטים הקשורים ברפואת ילדים בישראל".

כוונת המסמך, הדגיש פרופסור סומך, היא לשלב את מטרת העל של איגוד רופאי הילדים - שהיא עידוד ההנקה - עם ההתנהלות היום יומית עם חברות מסחריות. וזו קשורה גם בהופעה בכנסים ובאירועים שונים עם חברות התמ"ל. "אנו מצפים כי הקוד האתי הזה ישמש בהמשך גם בסיס לעבודה עם החברות המסחריות האחרות", הוסיף.

במסמך נאמר כי חברי האיגוד מכירים בכך שחלב האם הוא המזון המיטבי עבור תינוקות ועל הרופאים לעודד את ההנקה כיוון ששי בה תרומה חשובה לגדילה ולהתפתחות הבריאה של התינוק. אבל רק כאשר ההנקה אינה מתאפשרת, יש מקום לשימוש בתמל"ים – ועם זאת הפצתם ושיווקם אסור שיפגע בעידוד ההנקה.

ההמלצות שניסחה הוועדה קובעות בין השאר כי מומלץ שהשתתפות רופאי ילדים בכנסים העוסקים בתזונת תינוקות, יתקיימו רק כאשר הם ביוזמה ובהובלת איגוד רופאי הילדים והאיגודים הרלוונטיים של הר"י.

הוועדה גם ניסחה הנחיות על מנת למנוע מצבים בהם מרפאות הילדים ישמשו כמקום לקידום של שווק תמל"ים.

לקריאת המסמך המלא:
עידוד ההנקה והסדרת היחסים בין האיגודים המדעיים של רופאי הילדים לחברות המייצרות תרכובות מזון לתינוקות (תמ"לים)

נושאים קשורים:  ethics,  תרכובת מזון לתינוקות,  אתיקה רפואית,  איגוד רופאי הילדים
תגובות