הריון

רסברטרול משפר תפקוד מטבולי בהריון אך עלול לפגוע בלבלב העובר

לרסרבטרול היו השפעות מיטיבות על קופות בהריון שניזונו בדיאטה מערבית, אך נמצאה פגיעה בהתפתחות הלבלב בעוברי הקופים

10.06.2014, 09:22

רסברטרול הוא נוגד חמצון שמצוי בענבים, שוקולד ובחלק מפירות היער. הוא עשוי לשפר תפקוד מטבולי במהלך ההריון, ועל רקע סברה זו - יש נשים הנוטלות תוסף רסברטרול במהלך ההיריון, אולם לא ידועות השפעותיו על ההתפתחות העוברית.

על מנת לבדוק את השפעותיו המטבוליות מחד, והשפעותיו על העובר מאידך, ערך צוות חוקרים מחקר על קופות בהיריון. קבוצה אחת של קופות ניזונה בדיאטה מערבית (36% שומן) ובתוסף של רסברטרול 0.37% במהלך כל ההיריון. קבוצה שנייה ניזונה בדיאטה מערבית בלבד, וקבוצת ביקורת נוספת ניזונה בדיאטה שהכילה 14% שומן, על מנת להבחין בין השפעות שנבעו מהתזונה המערבית לבין השפעות ממתן הרסברטרול.

כפי שציפו החוקרים, רסברטרול שיפר תפקוד מטבולי של האם, הפחית השפעות שליליות של דיאטה מערבית, שיפר זרימת דם שלייתית וכן היתה לו השפעה מיטיבה על הכבד העוברי; רסברטרול הביא לירידה של 30% במשקל הגוף של הקופות, שיפר סבילות לגלוקוז, שיפר את זרימת הדם בשליה, הפחית דלקת בשליה והפחית משקעי שומן בכבד העוברי.

אולם בניגוד למצופה, החוקרים מצאו שאצל עוברים שנחשפו לרסברטרול היתה פגיעה בהתפתחות הלבלב. לדבריהם, פגיעה זו עלולה להוביל להתפתחות סוכרת בהמשך החיים.

קבוצת החוקרים תמשיך לחקור את השפעות הרסברטרול במודלים של בעלי חיים במטרה למצוא דרך לשמור על ההשפעות המיטיבות מבלי לגרום נזק.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Roberts VHJ, Pound LD, Thorn SR, et al. Beneficial and cautionary outcomes of resveratrol supplementation in pregnant nonhuman primates. FASEB. 2014;28(6):2466-2477

נושאים קשורים:  הריון,  סוכרת,  לבלב,  רסרבטרול,  נוגד חימצון,  מחקר בקופים,  מחקרים
תגובות