חדשות

מחקר: אובדן מסת עצם נמשך גם שנתיים לאחר ניתוח לקיצור קיבה

מחקר חדש קבע כי התהליך נמשך גם כשהירידה במשקל נעצרה; החוקרים: "השאלה היא מתי תהליך אובדן מסת העצם ייעצר?"

קיצור קיבה (אילוסטרציה)
קיבה (אילוסטרציה)

מחקר חדש שנערך בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס בבוסטון, ושהוצג בשבוע שעבר בכנס הבינלאומי של החברה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה, העלה כי גם שנתיים לאחר ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) - המטופל ממשיך לאבד מסת עצם, למרות שמשקל גופו התאזן. ניתוח בריאטרי (או בשמו האחר "מעקף גסטרי") הפך בשנים האחרונות לניתוח הנפוץ ביותר לשם הפחתה משמעותית במשקל עודף.

"הסיבות ארוכות הטווח של אובדן משמעותי ומבוהק במסת העצם בעקבות ניתוח זה אינן ברורות – והמטופלים מצויים בסיכון גבוה לשברי עצם", הסבירה ראש צוות המחקר, ד"ר אליין יו (Elaine Yu), "לכן חובה על הרופאים המטפלים לבצע ניטור ממושך בנושא מסת העצם של המנותחים".

מחקר קודם שערך הצוות גילה, כי בעקבות ניתוח בריאטרי סובלים המטופלים מירידה בצפיפות המינרלים בעצמות – סמן מובהק לשבירות העצם. תופעה זו נצפתה במחקר הקודם בשנה הראשונה שלאחר הניתוח, ושיעור האובדן היה גבוה. "מסיבה זאת החלטנו לקיים מעקב מתמשך - וכך גילינו את הממצא החדש", הסבירה ד"ר יו.

היא ציינה,, כי שיטת ההדמיה הסטנדרטית לצפיפות המינראלית של העצם – ה-DXAי (Dual  (energy x-ray absorptiometry-  יכולה לעתים להציג תוצאות לא מדויקות כאשר מדובר במטופלים עם השמנת יתר (Obesity). החוקרים השתמשו לכן גם בשיטת מדידה אחרת, שלטענתם מדויקת הרבה יותר: הדמיית CT תלת-ממדית המכונה Quantitative CT.

נעשתה השוואה של צפיפות העצם בעמוד השדרה התחתון ובירך בקרב 50 בוגרים עם השמנת-יתר גבוהה מאוד, כאשר 30 מהם עברו ניתוח בריאטרי בעוד 20 אחרים עברו טיפול אחר, לא ניתוחי, להפחתת המשקל העודף. כולם היו באותה קבוצת גיל, מגדר ו-BMI. מיד לאחר הניתוח כמעט כל המנותחים קיבלו תוספי סידן ומינון גבוה של ויטמין D .

שנתיים לאחר מכן, צפיפות העצם היתה נמוכה בשיעור של 7-5% בעמוד השדרה התחתון ו-10-7% בעצמות הירך התחתונות בקרב מי שעברו ניתוח, בהשוואה לאלו שלא נותחו. הנתונים הושגו בשימוש בשתי שיטות ההדמיה. יתר על כן: אצל המנותחים נראתה התגברות עקבית, מתמשכת ומתמדת בסמנים של ספגת העצם – התהליך של שבירת העצם ה"זקנה", שממלא כנראה תפקיד מרכזי באובדן צפיפות העצם.

הירידה נראתה בבירור חרף העובדה שהמנותחים לא המשיכו לרדת במשקל גופם בשנה השנייה שלאחר הניתוח ורמות הסידן ו-ויטמין D בדמם היו יציבות. לכן, אומרים החוקרים, הסיבה לאובדן מסת העצם קרוב לוודאי אינה קשורה לירידה במשקל הגוף.

החוקרים קבעו, כי מנותחים בריאטרים חייבים לכן לקבל טיפול כנגד אוסטיאופורוזיס. "השאלה המטרידה", הדגישה ד"ר יו, "היא מתי תהליך אובדן מסת העצם ייעצר? לאורך זמן התהליך עשוי לחולל בעיה בכל הנוגע לסיכון לשברי עצם".

הגם שבוגרים עם השמנת-יתר נוטים להיות בעלי צפיפות עצם גבוהה לפני ניתוח, בהשוואה למי שאיננו סובל מעודף משקל ושמנות-יתר, שיעור הופעת שברי עצם בזרוע דומים, אבל גבוהים יותר בעצמות הרגל התחתונות. צוות החוקרים המליץ, שכל המנותחים הבריאטריים שאצלם התגלה סיכון גבוה לאוסטיאופורוזיס יעברו באורח עקבי בדיקות תקופתיות לצפיפות העצם.

מחקר המשך צפוי לנסות ולאתר את הסיבות לאובדן מסת העצם, כאשר ההנחה היא שהתופעה נגרמת עקב שינויים החלים במערכת העיכול ובהורמונים המסיסים בשומן.

נושאים קשורים:  חדשות,  קיצור קיבה,  Obesity,  ניתוח בריאטרי,  תופעות לוואי,  השמנת יתר,  צפיפות עצם,  מסת עצם,  אוסטאופורוזיס
תגובות