Clostridium difficile

השתלת צואה יעילה ובטוחה לטיפול ב-C. Difficile במדוכאי חיסון

מחקר מצא, כי שיעור הריפוי הכולל היה 89% מתוך 80 מדוכאי חיסון מסיבות שונות, שעברו השתלת צואה במסגרת מחקר רטרוספקטיבי

27.08.2014, 08:49

מדוכאי חיסון נמצאים בסיכון מוגבר לזיהום של קלוסטרידיום דיפיסיל (Clostridium Difficile; CD), זיהום שהיארעותו עלתה בעשור האחרון. שיעורי החזרה של זיהום ב-CD יכולים להגיע ל-20%. במקרה של חזרה, הטיפול בזיהום מאתגר יותר ועד 60% מהחולים לא יגיבו לטיפול בוונוקומיצין, או שהמחלה תחזור שוב לאחר הפסקתו.

השתלת חיידקי צואה נמצאה יעילה ובטוחה במספר מקרים, אולם במקרה של חולים מדוכאי חיסון ישנו חשש שהם יימצאו בסיכון מוגבר לתופעות לוואי הנובעות מהטיפול.

מטרת המחקר הרב מרכזי והרטרוספקטיבי הנוכחי היתה להעריך את הבטיחות והיעילות של השתלת חיידקי צואה בחולים מדוכאי חיסון שסבלו מ-CDI חוזר, רפרקטורי ו/או חמור.

80 חולים ענו לקריטריוני ההכללה. הסיבות לדיכוי החיסוני היו טיפול מדכא חיסון על רקע מחלה דלקתית של המעיים (36 חולים), השתלת איברים (19), סרטן (7), איידס (3) וסיבות אחרות (15). לאחר השתלת צואה אחת, שיעור הריפוי היה 78%: 62 חולים שאצלם לא היתה חזרה 12 שבועות לאחר ההשתלה. השתלה נוספת בוצעה אצל 12 חולים, מתוכם 8 נרפאו. שיעור הריפוי הכולל היה 89%.

12 חולים סבלו מתופעות לוואי חמורות בתוך 12 שבועות מההשתלה, מתוכם 10 נזדקקו לאשפוז ושניים מתו. מקרה תמותה אחד נמצא לא קשור להשתלה, ומקרה תמותה אחד היה על רקע אספירציה בזמן הסדציה לצורך ביצוע הקולונוסקופיה להשתלה. אף אחד מהמטופלים לא סבל מזיהומים שהיו קשורים בוודאות להשתלה, אך שניים פיתוחו זיהומים לא קשורים ולחמישה היו מחלות שלשוליות, שחלפו ללא טיפול וללא מחולל שזוהה. לחולה אחד היה קרע שטחי במוקוזה בשל הקולונוסקופיה ושלושה דיווחו על אי נוחות בטנית קלה לאחר ההשתלה.

חמישה (14% מהחולים במחלה דלקתית של המעי) דיווחו על התלקחות של המחלה לאחר הטיפול. שלושה חולי קוליטיס כיבית עברו קולקטומיה מעל 100 ימים לאחר ההשתלה, שהיתה קשורה למהלך של מחלתם.

החוקרים סיכמו, כי לפי סדרת מקרים זו, השתלת חיידקי צואה היא טיפול יעיל לחולים מדוכאי חיסון שסובלים מזיהום חוזר, רפרקטורי ו/או חמור ב-C. Difficile, עם מעט תופעות לוואי. חשוב במיוחד להדגיש שהטיפול עבר ללא סיבוכים זיהומיים שהיו קשורים בהשתלה עצמה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Kelly CR, Ihunnah C, Fischer M, et al. Fecal Microbiota Transplant for Treatment of Clostridium difficile Infection in Immunocompromised Patients. Am J Gastroenterol 2014;109:1065–1071

נושאים קשורים:  Clostridium difficile,  השתלת צואה,  מדוכאי חיסון,  CDT,  מחקרים,  קלוסטרידיום דיפיצילה
תגובות