חדשות

מרפאה חדשה ב"הדסה" לטיפול בדלקת ושט כרונית ואלרגיות למזון בילדים

המרכז הרפואי "הדסה" הודיע היום על פתיחת המרפאה; "נועדה לטפל באלרגיה למזון, במיוחד במקרים מורכבים הדורשים התמחות וניסיון שבדרך כלל אין לרופאי הקהילה"

תינוק אוכל (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "הדסה" בירושלים הודיע הבוקר (יום ג') על פתיחת מרפאה חדשה בבית החולים לילדים בעין כרם, לטיפול באלרגיות למזון ודלקת של הוושט.

המרפאה גם מציעה מענה טיפולי לדלקת אלרגית של הוושט, שמופיעה אצל תינוקות וילדים והיא קשה לאבחון. במרפאת "הדסה" יפעל לשם כך צוות רב-תחומי ייעודי, הכולל רופאים-מומחים לאלרגיה של ילדים, תזונה ומחלות במערכת העיכול.

המרפאה גם מציעה מענה טיפולי לדלקת אלרגית של הוושט, שמופיעה אצל תינוקות וילדים והיא קשה לאבחון

אלרגיה למזון לצורותיה השונות היא בין הגורמים העיקריים להפרעות בתזונת תינוקות. היא נחשבת להפרעה משמעותית בגיל הילדות. בין השאר, יכולות להיגרם תופעות כמו הקאות, שלשולים, פריחות ותסמינים שונים בדרכי הנשימה.

נתונים מראים, כי השכיחות הכללית של האלרגיה לצורותיה השונות בישראל נמצאת בעלייה בשנים באחרונות, ונעה עתה בין  2% ל-8% בכלל הילדים.

אחת הצורות של אלרגיה למזון היא מחלת ה-EoE (ואזופגיטיס אאוזינופילים) - כאמור דלקת אלרגית כרונית של הוושט. המחלה יכולה להופיע החל מגיל שנה. לרבים מהחולים גם רקע אלרגי. המחלה עשויה להיות שקטה למשך שנים ולכן נותרת לא מאובחנת, עד להופעת סיבוכים יותר מתקדמים.

אחד הסיבוכים האפשריים הוא היצרות קבועה של הוושט ופגיעה בבליעה. אפשר להקביל את המחלה ל"אסתמה" של הושט, עם היצרות מתקדמת ככל שהזמן עובר ללא טיפול – והתוצאה היא קושי רב בבליעה.

הסימנים הראשונים עשויים להיות, אצל תינוקות : סירוב לאכול את כמות המזון הנדרשת לגוף, עד כדי הפרעה בעלייה במשקל, אי שקט והקאות. בקרב ילדים - הסימנים הראשונים הם הימנעות במכוון ממזונות לא רכים או יבשים, כמו אורז, עוף או לחם; העדפת אוכל חתוך לחתיכות קטנות, שימוש בהרבה רוטב בזמן הארוחה, שתייה מרובה במהלך הארוחה, לעיסת האוכל ביסודיות יחסית. הופעת כאבי בטן מתמשכים או הקאות. ילדים שקיים חשד להופעת המחלה אצלם נוהגים להיות האחרונים שיעזבו את שולחן האוכל.

לתופעות הללו, הדגיש ד"ר מרדכי סליי, גסטרו-אנטרולוג ילדים ב"הדסה" עין-כרם, יש מספר כיווני טיפול. יש צורך בהתאמת הטיפול לכל חולה באופן אישי ויש לבצע מעקב צמוד. בנוסף, חשוב להעריך כל חולה בנוגע למצבי רקע אלרגיים שיכולים גם להשפיע על המחלה עצמה (לדוגמא התלקחות אלרגיות סביבתיות/עונתיות).

מרכזים רפואיים רבים בעולם מקיימים כיום מרפאה ייעודית לטיפול בחולים אלו. בדרך כלל, הצוות המטפל כולל רופא מומחה בגסטרואנטרולוגיית ילדים, אלרגולוג ודיאטנית. במרפאות הגסטרו הכלליות ב"הדסה" אובחנו באחרונה מקרים חדשים של חולים, ובעקבות זאת הוחלט על פתיחת יחידת טיפול ייעודית, שגם תוכל לצבור ניסיון בניהול המחלה ובטיפול בה, וליצור זמינות לתהליך האבחוני והטיפולי המקיף עבור החולים.

"המרפאה החדשה", הדגיש עוד ד"ר סליי, "נועדה לטפל באלרגיה למזון, במיוחד במקרים היותר מורכבים הדורשים התמחות וניסיון שבדרך כלל אין אותו לרופאי הקהילה".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  ד"ר מרדכי סליי,  אלרגיה,  אלרגיה למזון,  דלקת אלרגית של הוושט,  תינוקות
תגובות