חדשות

עלייה בשכיחות מחלות מעי דלקתיות בעולים מאתיופיה מצביעה על גורם סביבתי למחלה

כך מצא מחקר ישראלי חדש, שהובל על ידי ד"ר אריאלה שטרית מבית החולים "שערי צדק"; בישראל אובחנו עד כה כ-100 חולים במחלות אלה ממוצא אתיופי

מחלות מעי דלקתיות, קרוהן (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שנעשה במרכז הרפואי "שערי צדק" הצביע על עלייה בשכיחות מחלות מעי דלקתיות (IBD) בקרב יהודים עולים מאתיופיה; לדברי החוקרים, הדבר מעיד על מידת ההשפעה של גורמים סביבתיים המחוללים מחלות אלו, לצד הגורמים הגנטיים.

ד"ר אריאלה שטרית (צילום: "שערי צדק")

ד"ר אריאלה שטרית (צילום: "שערי צדק")

על פי נתונים אפידמיולוגיים שהוצגו במחקר, חיים בישראל כ-40,000 מטופלים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות (IBD). באתיופיה מחלות אלו הן נדירות ביותר.

את המחקר ביצעה ד"ר אריאלה שטרית - גסטרו-אנטרולוגית בכירה ומנהלת מרפאת מחלות המעי הדלקתיות לאימהות במרכז הרפואי "שערי צדק" - בשיתוף עם חוקרים נוספים ממספר בתי חולים מכל הארץ. הוא בחן את שכיחותן של מחלות מעי דלקתיות בקרב יהודים עולים מאתיופיה, ודיווח עליו התפרסם בכתב העת ב-IBD JOURNAL.

בהודעה שפירסם בית החולים "שערי צדק" נמסר, כי עד כה אובחנו בארץ כ- 100 חולי IBD מתוך אוכלוסייה של 116,000 יהודים ממוצא אתיופי. טרם בוצע מחקר מסודר ונרחב הרבה יותר בקרב האוכלוסייה הזאת. במהלך תקופה של מעל שנתיים אותרו 32 יהודים אתיופים עם מחלות מעי דלקתיות החיים בארץ

לאף אחד מהמטופלים ממוצא אתיופי לא היה סיפור משפחתי חיובי, בהשוואה ל-32% מקרב המטופלים ממוצא אשכנזי

בספרות הרפואית אין קביעה ברורה באשר לסיבות המחלה, אך נראה כי מדובר בשילוב שבין נטייה גנטית לבין גורמים סביבתיים, ציינו עורכי המחקר.

העלייה החדה שחלה בהופעתן של מחלות מעי דלקתיות בקרב עולים יהודים מאתיופיה יכולה להעיד על מידת ההשפעה של הגורמים הסביבתיים בהתפתחות מחלות מעי דלקתיות.

ד"ר שטרית ושותפיה למחקר בדקו מדדים פיזיולוגיים של מושאי המחקר: היקף המחלה, סגנון החיים, תרופות , סיפור משפחתי וכן נבדק מועד הופעת המחלה ביחס לעלייה ארצה. הממצאים הושוו לנתוני קבוצת מטופלים אחרת, המייצגת מוצא אשכנזי.

הממצאים העיקריים העלו, שלאף אחד מהמטופלים ממוצא אתיופי לא היה סיפור משפחתי חיובי (בהשוואה ל-32% מקרב המטופלים ממוצא אשכנזי). כן היו פחות תופעות אקסטרה-אינטסטינליות (מחוץ למעי) והמחלה לא הופיעה לפני שהות של בין 8 ל-12 שנים בארץ.

ד"ר שטרית מסרה: "הממצאים שלנו תומכים בהשערה כי גורמים סביבתיים תורמים לאטיולוגיה של המחלה. אנו מנסים לפענח גורמים אלו. הם עשויים להיות קשורים בשינוי שחל ברמת החיים של החולה ובאימוץ אורח החיים המערבי בארץ. ייתכן כי הם קשורים בתזונה, בצריכת אנטיביוטיקה או מחיסונים מסוימים שעשויים להיות בעלי השפעה שלילית סביבתית על חיידקי המעיים ובכך להוביל להופעת מחלות מעי דלקתיות ומחלות אוטו-אימוניות אחרות".

בימים אלו מתקיים בנושא הזה מחקר המשך, הכולל גם נטילת בדיקות דם לצורך אפיון גנטי, בדיקת המיקרוביום (הרכב אוכלוסיית חיידקי המעי) בצואה ומדדים פיזיולוגיים נוספים בקבוצת המטופלים, תוך השוואה של נתונים אלו לשתי קבוצות בקרה: קרובי משפחה בריאים מדרגה ראשונה וקבוצת אנשים ממוצא אתיופי, בריאים , שרק עלו באחרונה לארץ ועדיין שוהים במרכזי קליטה.

ב"שערי צדק" פועל מרכז מצוינות לאבחון וטפול במחלות מעי דלקתיות הפועל במסגרת מערך הגסטרו-כירורגי, בניהולו של פרופסור ערן גולדין.

לדיווח על המחקר בכתב העת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות מעי דלקתיות,  IBD,  אתיופיה,  עלייה מאתיופיה,  גורמים סביבתיים,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  ד"ר אריאלה שטרית
תגובות