חדשות

מחקר בארה"ב קובע: רופאים יקבלו החלטות טוב יותר אם ילמדו גם מהטעויות שלהם

מהניסוי שהשתתפו בו רופאים מנוסים מארה"ב עולה כי ההחלטות הרפואיות הטובות ביותר מבוססות על לקח שנלמד מהצלחות ומטעויות באותה מידה

ניסוי שערך ד"ר ריד מונטג (Read Montague) מנהל המעבדה לנוירו-הדמיות (Neuroimaging) בבני-אדם במכון המחקר של הטכניון בווירג'יניה (Virginia Tech) העלה כי רופאים מנוסים מקבלים את ההחלטות הרפואיות הטובות ביותר לצורך מתן טיפולים, רק בתנאי שהם לומדים הן מהצלחות קודמות והן מטעויות שעשו.

על הניסוי, שהשתתפו בו 35 רופאים מנוסים בארה"ב, מדווח כתב העת המקוון לנושאי מדע PLoS One. עורך הניסוי מסר כי מקובלת ההנחה שהציבור סומך על הרופאים שלו שיקבלו את ההחלטות המתאימות לצורך מתן טיפולים, אלא שמתברר כי התהליך נתון למגוון רחב של השפעות שלעתים יש ביניהן עימות וסתירה.

קבלת החלטות רפואיות (אילוסטרציה)

קבלת החלטות רפואיות (אילוסטרציה)

כדי להגדיר מה מביא רופא לקבל את ההחלטה הטובה ביותר שלו, נערך הניסוי שבו השתתפו רופאים בעלי ניסיון רב. ההחלטה הטובה ביותר נתקבלה על-ידי אלו שלמדו היטב הן מהצלחה והן מטעויות במקום להתמקד רק בתוצאות ההצלחות שלהם, קבע עורך המחקר.

הרופאים נבדקו בסדרה של "פגישות וירטואליות" עם מטופלים, ותוצאות ההחלטות שקיבלו נמדדו הן במה שנוגע ליכולתם לבחור את הטיפול הנכון עבור "המטופלים" והן באמצעות fMRI – טכנולוגיית הדמיה העוקבת אחר תפקודיהם של אזורים במוח שמעורבים בפעילויות ספציפיות. המערכת הזאת חושפת תבניות אופייניות לגבי ביצועים נכונים ברמה גבוהה לעומת ביצועים גרועים או ברמה נמוכה.

"ממצאי הניסוי המחישו היטב עד כמה מסוכן להתעלם כליל מכישלונות ומטעויות עבר בעת קבלת החלטות מכריעות בנושאים רפואיים", הסביר ד"ר מונטג.

להודעה לתקשורת על הניסוי
מקור:

Downar J, Bhatt M, Montague PR (2011) Neural Correlates of Effective Learning in Experienced Medical Decision-Makers. PLoS ONE 6(11): e27768.doi:10.1371/journal.pone.0027768

נושאים קשורים:  חדשות,  fMRI,  החלטות רפואיות,  נוירו-הדמיות,  נסיון רפואי
תגובות