דעות

חוזר משרד הבריאות בנושא לידות בית - פגיעה בחופש העיסוק ובזכויות אדם

המגמה הכללית המוצגת על ידי משרד הבריאות אינה מעודדת לידות בית. ניסיון זה לצמצם את לידות הבית פוגע בציבור היולדות ואינו עולה בקנה אחד עם חוק כבוד האדם וחירותו

עוד בימי התנ"ך זכו מיילדות הבית להכרה ולהוקרה. כך למשל המיילדות פועה ושפרה, שלא די שיילדו את הנשים העבריות במצרים, אלא אף הצילו את בניהן מהשמדה (ספר שמות פרק א' פסוקים טו-יז): "ויאמר מלך מצרים למילדות העבריות אשר שם האחת שפרה ושם השניה פועה. ויאמר בילדכן את העבריות וראיתן על האבנים אם בן הוא והמתן אותו ואם בת היא וחיה. ותיראן המילדות את האלהים ולא עשו כאשר דבר אליהן מלך מצרים ותחיין את הילדים".

במדינת ישראל מתרחשות כיום כ-700 לידות בית בשנה. לידות הבית מותרות מכוח פקודת המיילדות 1929, אך מעבר לכך, זכותה של אישה לבחור ללדת בבית היא חלק מזכותה הכללית והבלתי מעורערת על גופה. זכות זו קיבלה תוקף חוקתי בשנת 1992 עם חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בסעיף 2 לחוק נקבע כי "אין פוגעים בחייו, בגופו או בכבודו של אדם באשר הוא אדם". מתוקפה של הזכות לכבוד קמה גם הזכות לאוטונומיה, שביטויה בין היתר בזכותו של אדם לקבל בעצמו את ההחלטות הנוגעות לגופו.

במדינות מערביות רבות  קיימת מערכת ממשלתית המסדירה את אפשרויות הלידה מחוץ לאשפוז, ואילו המגמה הכללית המוצגת על ידי משרד הבריאות אינה מעודדת, בלשון המעטה, לידות בית. זאת על אף שישנם מחקרים רפואיים רבים ומכובדים שמסקנתם היא כי לידת בית מתוכננת עבור אישה שהריונה תקין והיא מלווה על ידי מיילדת מוסמכת, בטוחה כמו לידה דומה בבית החולים

בחוק זכויות החולה התשנ"ד 1996, נקבעה זכותו של המטופל לקבל את ההחלטות על גופו, לאחר שהוא מקבל את מלוא ההסברים הנדרשים מהמטפל. דוקטרינה זו זכתה לשם "דוקטרינת ההסכמה מדעת".

זכותה של האישה ללדת בבית, הוכרה כחלק מזכויות האדם לא רק במדינת ישראל אלא גם במשפט הבינלאומי, כפי שבא לידי ביטוי בפסק דין שניתן בבית הדין האירופי לזכויות אדם ביום 15.12.09. במקרה של Ternovszky v. Hungary (application no. 67545/09) קבע בית הדין האירופי כי לנשים זכות בסיסית לבחור את התנאים ואת המקום שבו ילדו.

בשנת 2008 הוסדר נושא לידות הבית בישראל גם בחוזר מנהל הרפואה (ר' חוזר מס' 1/2008 מיום 21.1.08), אשר עובר בימים אלו שינויים ועדכונים. טיוטת הנוסח החדש של חוזר מנהל הרפואה פותחת במילים הבאות: "משרד הבריאות מכבד את הזכות ואת החופש של כל אישה לבחור היכן ללדת. עם זאת, כאחראי על בריאות הציבור רואה המשרד כחובתו המקצועית והמוסרית, להדגיש כי לידות בחדרי לידה מוכרים ומורשים הן בטוחות יותר ליולדת ולילוד". דהיינו, משרד הבריאות אינו מתאמץ להסתיר את מורת רוחו מלידות הבית, ואף קובע בחוזר המנהל שורה של כללים, דרישות ואיסורים חמורים שרק בכפוף להן תוכל הלידה להתרחש בבית.

במדינות מערביות רבות כהולנד, קנדה, אנגליה, אוסטרליה ועוד קיימת מערכת ממשלתית התומכת ומסדירה את אפשרויות הלידה מחוץ לאשפוז (לידה בבית או במרכזי לידה מחוץ לבתי חולים), ואילו המגמה הכללית המוצגת על ידי משרד הבריאות אינה מעודדת, בלשון המעטה, לידות בית. זאת על אף שישנם מחקרים רפואיים רבים ומכובדים שמסקנתם היא כי לידת בית מתוכננת עבור אישה שהריונה תקין והיא מלווה על ידי מיילדת מוסמכת, בטוחה כמו לידה דומה בבית החולים.

הניסיון לצמצם ככל שניתן את לידות הבית פוגע לא רק בציבור היולדות, אלא גם בעיסוקו של ציבור מיילדות הבית, וככל שאינו מידתי, הוא עומד בניגוד לחוק יסוד חופש העיסוק.

אין ספק כי לידות בית מצריכות פיקוח של משרד הבריאות. עם זאת, מדובר בזכות טבעית המוקנית בחוקי היסוד. לפיכך ראוי כי הפיקוח על לידות הבית, גם אם הוא נחוץ על מנת לאפשר לידות בית בטוחות לאם וליילוד ככל הניתן, יהיה מידתי וסביר.

נושאים קשורים:  דעות,  לידה בבית,  מיילדת מוסמכת
תגובות
נועה
08.05.2012, 23:12

ד"ר קמחי היקרה,

מי יתן ומילותייך יחדרו דרך אוזניים אטומות ויעזרו לנו לשנות תפיסות מיושנות שכאלו למען כל הנשים וילודים בישראל!

שאי ברכה,
נועה

זהר כרמי
08.05.2012, 23:27

משרד הבריאות חייב להתעורר על התפקיד שלו. לא ייתכן שנוהל מקצועי שמופץ בתוך מערכת מקצועית יהיה רצוף בהנחות עבודה שגויות שאף אחד לא נותן לאף מחקר או עובדה לקלקל אותן.
תודה ד"ר קמחי היקרה על מילים כדורבנות.

דר אהרון קרני
09.05.2012, 12:38

דר קמחי שלום
לצערי משרד הבריאות אינו דורש שלכל אישה יינתן המירב כדי לאפשר לה לידה פיזיולוגית,דהיינו תנאים פיזיים המאפשרים לה לה להיות מוקפת באוירה המאפשרת את הקסקדה של הורמונים וטרנסמיטורים ההכרחיים להתגלגלות לידה פיזיולוגית.המשרד אינו עומד על כך שזכותה ללדת ובעלותה על גופה ימומשו בתנאים שהיא בוחרת בהם בתוך בית החולים.משרד הבריאות אינו מאפשר הקמת מרכזי לידה מקצועיים ומגובים על ידי רופאים ובית חולים אך מופרדים מהם מיקרוביולוגית ובכלל.משרד הבריאות אינו מגן על האשה מניצולה ככלי כלכלי על ידי בית החולים ואינו מעניק לה תמיכה כלכלית כדי לשלם עבור הלידה בתנאים המחמירים והמופרזים שהוא עומד עליהם אם תתנהל בבית.בתי החולים נשענים כלכלית על הלידות בין כותליהם.

גל לביא
09.05.2012, 14:01

"אין ספק כי לידות בית מצריכות פיקוח של משרד הבריאות. עם זאת, מדובר בזכות טבעית המוקנית בחוקי היסוד" - משפט כל כך נכון... שכל כך פשוט לעשות אותו אפשרי, החל ממחר...
כמה חבל שבישראל 2012 לידת בית איננה הדבר הטבעי לעשותו (במקביל ללידה בב"יח, עבור מי שזה מתאים לה)... שאנו צריכות להאבק ולהפגין על זכותנו ללדת בבית... ושכמעט כל אישה שמצדדת בזכות הנשים ללדת בבתיהן נתקלת (במקרה הטוב) בהרמת גבה מלגלגת ובמקרה הגרוע יותר, במשפט כגון: "צריך להושיב אותך בכלא"...
יישר כוחך ד"ר קמחי!!!

ד"ר אבנר שיפטן
09.05.2012, 23:25

עפ"י פקודת הרופאים, אין למשרד הבריאות סמכות למנוע מרופא לטפל ביולדת (או בכל פצינט אחר) לפי רצונה שלה.
אף לפי פקודת המיילדות, סמכות משרד הבריאות היא לעיניני פרוצדורה, ולא לעינינים מקצועיים.
סמכות משרד הבריאות להמליץ (למשל להרתיח מים כאשר יש זיהום), או ליעץ (לבצע חיסון זה או אחר) - אך אין בסמכותו לכפות את דעותיו על היולדות או על הצוות המטפל (ישנה סמכות רק לכפות על עובדיו התנהלות מסוימת, אך רופאים/מיילדות שאינם עובדי משרד הבריאות אינם מחויבים לקבל ולבצע המלצותיו.

תודה לך ד"ר קמחי על הכתבה.

יובל
04.12.2012, 22:24

אשרייך ד"ר אבנר שיפטן על חוכמת החיים ומסירות הנפש . כן ירבו כמוך!

ד"ר פנחס לבנסארט
12.05.2012, 09:59

נטען כי זכותה של האישה לבחור ללדת בבית,היא חלק מזכותה הכללית והבלתי מעורערת על גופה.
האם זכות זו כוללת זכות על חיי העובר שברחמה? על זה כן ניתן לערער ,לפי אותו עיקרון שמצטטת ד"ר קמחי: "אין פוגעים בחייו, בגופו או בכבודו של אדם באשר הוא אדם".

נאורה אלתרמן
12.05.2012, 12:58

ד"ר לבנטארט,

החוק במדינת ישראל קובע כי עובר איננו אדם בעל זכויות לפני "גמר לידתו".

ומעבר לכך, ההנחה עליה מבוססים דברייך, הינה שבבוחרה ללדת בבית, פוגעת האם בחייו, גופו או כבודו של עוברה. הנחה זו שגויה - "לידת בית מתוכננת עבור אישה שהריונה תקין והיא מלווה על ידי מיילדת מוסמכת, בטוחה כמו לידה דומה בבית החולים".

נאורה אלתרמן
M.Sc. מדעי הרפואה

הדס
04.12.2012, 22:23

למנוע מאישה ללדת בתנאים המאפשרים שחרור הורמוני אוקסיטוצין ופרולקטין היא הפגיעה ביולדת ובעובר. שכן אזי תהליך הלידה מתארך ומצריך התערבויות שמלכתחילה יכלו להימנע בהינתן התנאים המתאימים.
ואזי לא יהיה צריך הרופא להשתמש בואקום/מלקחיים/קיסרי- כל אלו ועוד הפוגעים ביולדת וכן ד"ר יקר גם בעובר שראשו נפוח וכואב במקרים הראשונים.

וכן הלידה הרווחת היום מפריעה לתהליך ההיקשרות בין האם לתינוקה , ואז מה הפלא שדיכאון אחרי לידה הפך לנפוץ בבתי ישראל.

רופא טוב=רופא המודע לכוחו וחוכמתו של הטבע ולא לחוכמתו שלו בלבד!

ואני בספק עם גבר יוכל להבין את תהליך הלידה מכל זווית כלשהי.

ד"ר נתן שלמקוביץ
12.05.2012, 21:21

גם מניעה מאדם לחצות צומת באור אדום (גם כשהצומת ריק ממכוניות) מהווה פגיעה ב"זכותו" וב"כבודו" של האדם. עם זאת, מדינה אחראית חייבת לחוקק חוקים המגינים על האדם גם מעצמו. לידה אינה תהליך הדומה להחלפת מנוע במכונית. במילים אחרות - אתה יודע איפה אתה מתחיל אבל לעולם אינך יודע כיצד יסתיים התהליך. מספיק שימנע סיבוך אחד משמעותי (שיכול אף להסתיים במוות - גם של היולדת) על כל אלף לידות בכדי לחייב את המדינה לשמור על היולדת גם מפני עצמה. המדינה אינה צריכה להכנע לטרנדים פלצניים העלולים לסכן את תושביה, וחובתה לשמור על חייהם ובריאותם גם במחיר פגיעה ב"כבוד האדם וחירותו". להזכיר - מוות הוא אירוע בלתי הפיך ואין לו "רוורס"

תמר
13.05.2012, 02:20

סליחה דוקטור אבל האם המדינה מפקחת על אותם מקרים מזעזעים בהם מפל התערבויות פוצע, גורר ניתוח, מיצר טראומה נפשית ופיזית בפרוזצדורה אותה אתה כל כך מעריץ הנמצאת במגרש הביתי שלך?
האם המערכת מזהה רופאים שחצנים ששכחו שהם שם בשביל היולדת, שהם אלו שצריכים להיות קשובים ומסורים ולא להפך?
לידה היא תהליך אינטימי, עדין ולא פרוצדורה רפואית מלחיצה... ועד שהמערכת הרפואית לא תשנה את ההגדרה הזאת לגבי חדרי לידה ולגבי יחס הרופאים העומד שם תמיד יהיו נשים אמיצות שירצו ללדת בתנאים שלהן- לטובתן ולטובת ילדן.
כדאי שתקרא מאמרים בנושא לפני שאתה קורא לנשים כמותן "פלצניות"...

ענת אור-לב R.N B.A
04.12.2012, 22:14

"לידה אינה תהליך הדומה להחלפת מנוע במכונית".
ד"ר שלמקוביץ,
עם כל הכבוד עצם העובדה שבחרת בדוגמה זו אפילו לשם השלילה מראה ריחוק מהתהליך הטבעי והבריא.

סבתא שלי ילדה 7 פעמים בבית, מבטיחה לך היא הלכה אחרי שום טרנד!!!!!

ענת אור-לב R.N B.A
04.12.2012, 22:15

תיקון- היא לא הלכה אחרי שום טרנד!!!

ד"ר נתן שלמקוביץ
13.05.2012, 18:43

תמר, אם היית רואה פעם אחת יולדת שמתה בלידה היית משנה את דעתך אחת ולתמיד. לידה יכולה להיות הליך מסוכן. הפרדות שליה, שלית פתח, תסחיף מי שפיר ושלא להזכיר דמם מאסיבי במהלך הלידה הינם סיבוכים העלולים להסתיים במותה של היולדת (וזאת עוד בלי להתייחס לעובר), מוות מיותר לחלוטין היכול להמנע במידה ותהייה מערכת היכולה להגיב מיידית לקסטרופה. כל אחד מסיבוכים אלה אינו ניתן תמיד לצפייה מראש.
חדרי הלידה נערכים בשנים האחרונות להנעים את תהליך הלידה ככל האפשר למרות שעוד ארוכה הדרך. אבל בטיחות היולדת (והעובר) הינם עדיין בעדיפות ראשונה.
אגב - הטרנד פלצני - לא הנשים (נא לא לצוטט בשמי דברים שלא אמרתי)

דר בכר ורדית
30.05.2012, 15:18

הכל מדובר בכסף ואפוא שזה כסף זו בעיה זכותה של כל אישה לעשות כרצונה
מישרד הבריאות הוא לא הגוף המתאים להיות אחראי על זה כי אינו עושה את תפקידו בדברים אחרים למה להוסיף לו עוד דברים שלא יעשו לבחור גוף אחר שאינו אינטרסנט בעינין
חיצוני חיצוני

אור אליהו
17.06.2012, 20:48

שיקוליה של יולדת שהכינה והתכוננה נפשית פיזית ורוחנית ללידה בבית,
הם השיקולים הכי מחוברים למקור שיש.
שום מוסד בן 64 שנים כולה לא יכול ולבוא להתערב בתהליך כה עמוק ומורכב כמו לידה.
זהו פלא בריאה,שכמה שאותו מוסד ינסה להבין ו/או לאכוף אותו לצרכיו,הוא לא יוכל לו.
"משרד הבריאות" אתם זמניים.חוקיכם בני חלוף ושרירותיים. ויש חיים מעבר לכסף,כוח ושליטה. אמן וכולכם תעשו תשובת אמת בימינו אמן.

ענת אור-לב R.N B.A
04.12.2012, 22:09

תודה לך עו"ד ד"ר קמחי.

אני אחות מוסמכת בעלת תואר ראשון ונסיון בתחומים רבים ביניהם גם עבדתי בעברי במחלקת טרום לידה/הריון בסיכון מוגבר במרכז.

ואני אישה בישראל בחרתי ללדת לידת בית בליווי מיילדת מוסמכת ומקצועית.
הסיבות לכך:
1-מנסיון מקצועי הגישה הרווחת בבתי החולים הרתיעה אותי וגרמה לי להבין שזהו לא המקום עבורי ללדת, לצערי הרב!!
2-עוד מימי כסטודנטית חקוקות במוחי הסצינות מלידות שסייעתי בהם כמו למשל- האחות שהייתה מסתובבת בין חדרי הלידה עם מספריים בהיכון בכיסה שמא תצטרך היולדת חתך חיץ, לעומת זאת המדריכה שלי היתה נגד החיתוך ונהגה לבצע עיסוי פרינאום בזמן וכך חסכה מהיולדת שיקום ארוך וכואב מהלידה, ועובדה המדריכה שלי נצטרכה למספריים באחוזים אפסיים ביותר.
כך שאני וסטודנטיות נוספות הבנו טוב מאוד שהלידה ש"תקבלי" בבית החולים תלויה רבות ב"אחות שנפלת עליה". עד היום אני זוכרת את אותה מיילדת חסרת אמונה בגוף האישה.
3- חדר הלידה בבית החולים אינו מכבדת את פרטיות היולדת ובחירותיה כגון- ניטור עוברי רק בעת הצורך- דבר המונע ממנה להיות פעילה ובתנועתיות מסייעת בלידה.
4-הגעתי למסקנה שההתערבויות בבתי החולים הם האויב מס' אחד לבריאות היולדת.
5- תינוק המגיע לעולם בלידת בית אינו צווח וחרד, הוא רגוע ושלוו. רק תשאלו נשים אמיצות שילדו בבית ותיווכחו בכך.
6- תנוחת שכיבה מעכבת את תהליך הלידה על ידי כך שהיא מונעת מגורמים טבעיים כגון תנועתיות וכחו המשיכה לסייע בלידה!
7-התינוקייה פועלת כקו ייצור קר ומנוכר.אור בוהק, רעשים, חוסר מגע גוף חם ובטוח,זריקות ושטיפה מהירה מתחת לברז שברוב המקרים לא נחוצה כלל.וכו'
8-מחכה ליום מן הימים בו יהיה בית יולדות המאפשר לידה "ביתית" חמה , רכה ורגועה. בלי אורות לבנים ובוהקים בלי צפצופים וצרחות מהיולדת הסמוכה. ואם זאת בית יולדות שמעסיק רופאים ואנשי מקצוע בהיכון במקרה הצורך. ורני בטוחה שאלו יהיו רופאים עם הרבה זמן פנוי.

אני בעזרת השם אמשיך לתמוך בלידות בית ואקווה שגם את ההריון הבא אסיים בלידת בית, אמן כן יהי רצון!!!