חדשות

מחקר: אוקיסטוצין מעודד פעילות מוחית חברתית בילדים הסובלים מאוטיזם

מחקר משותף ישראלי-אמריקאי, שבדק את השפעות ההורמון בעזרת fMRI, מציע לטפל בעתיד בילדים אוטיסטים באוקסיטוצין באמצעות משאף

כתב העת של האקדמיה האמריקנית למדעים (PNAS) מפרסם הבוקר (יום ג') תוצאות מחקר שנעשה במשותף בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת "ייל" בארה"ב ובאוניברסיטת בר-אילן, בו נמצא והוסבר הקשר בין נוכחות ההורמון אוקסיטוצין, לבין פעילות מוחית הקשורה באספקטים חברתיים אצל ילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי.

במחקר, הראשון מסוגו שנערך בקרב ילדים הסובלים מאוטיזם מגיל 7 ומעלה, נבדקה השפעת ההורמון על תפקוד המוח באמצעות מערכת fMRI. הישראלים במחקר המשותף היו ד"ר אילנית גורדון מהמחלקה לפסיכולוגיה בבר-אילן וכן חוקרים נוספים מהמרכז לחקר המוח באוניברסיטה.

במחקר נמצא, כי ההורמון אוקסיטוצין יכול להפעיל אזורים במוח המקושרים עם אינטראקציה חברתית. בעבר נמצא שמתן מנה של אוקסיטוצין באמצעות משאף, מגביר נטייה חברתית בקרב ילדים עם אוטיזם, אך המנגנון המוחי בבסיס השפעה זו לא היה ברור.

כדי לבדוק את השפעת ההורמון על המוח ניטרו ד"ר גורדון ועמיתיה מארה"ב את הפעילות המוחית של ילדים עם אוטיזם באמצעות MRI תפקודי, אחרי שניתנה להם מנת אוקסיטוצין תוך-אפית. הילדים נתבקשו לבצע משימות חברתיות. למשל: לסווג את המצב הנפשי של אדם בהתבסס רק על מבט עיניו. וכן משימות לא חברתיות - סיווג תמונות של כלי רכב לקטגוריות שונות.

כאשר היה שימוש באוקסיטוצין, נרשמה במהלך הניסוי פעילות רבה יותר במרכזים במוח המקושרים עם חיזוקים חברתיים, תפיסה חברתית ומודעות רגשית, מאשר בביצוע אותן מטלות ללא מתן ההורמון.

החוקרים גם הבחינו בהאטה בפעילות של מספר מרכזים במוח במהלך ביצוע משימות לא חברתיות - תוצאה שיכולה אולי לרמוז על כך שהאוקסיטצין מסייע למוח להבדיל בין שיפוט חברתי לבין שיפוט לא חברתי. בנוסף, נמצא מתאם חיובי בין עלייה בריכוזי החומר שנמדדו ברוק של הנבדקים לעלייה בפעילות מוחית בזמן הניסוי.

ההסבר שמציעים החוקרים הוא, שייתכן שהורמון האוקסיטוצין גורם לחיזוק חיובי בעת פעילות חברתית של ילדים עם אוטיזם. ממצא זה משמעותי, במיוחד לאור ממצאי מחקרים קודמים בקרב אנשים עם אוטיזם, שדיווחו על תת-פעילות במרכזים אלו במוח. לדעת החוקרים, הממצאים יכולים לתרום לשימוש עתידי באוקסיטוצין לשם טיפול באוטיזם.

לקריאת הדיווח המלא ב-PNAS לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אוטיזם,  מוח,  אוקיסטוזין,  משאף
תגובות