ethics

"הבנו כי נושא הביו-אתיקה מרתק את הרופאים ברחבי העולם"

ראיון עם פרופ' אמנון כרמי וד"ר יורם בלשר, לקראת הכנס העולמי לביו-אתיקה שיתקיים בינואר בירושלים, בהשתתפות מאות רופאים מהעולם

בינואר הקרוב ייערך בירושלים הכנס העולמי ה-10 בנושא אתיקה רפואית, משפט רפואי וביו-אתיקה, במסגרת הקתדרה לביו-אתיקה של ארגון אונסק"ו. בכנס צפויים להשתתף כ-600 רופאים ומומחים בתחום הבריאות מרחבי העולם, ביניהם ממדינות מוסלמיות ללא קשרים דיפלומטיים עם ישראל.

פרופ' אמנון כרמי (צילום: המכללה האקדמית צפת)

פרופ' אמנון כרמי (צילום: המכללה האקדמית צפת)

מי שיכהן כנשיא הכנס הוא פרופ' (אמריטוס) אמנון כרמי,  שהקים לפני יותר מעשור את "הקתדרה לחינוך לביו-אתיקה, אתיקה ומשפט רפואי" באוניברסיטת חיפה, כתב יותר מ-40 ספרים על הנושא וכיום מרצה על הנושא במכללה האקדמית צפת. יו"ר הוועדה המארגנת של הכנס יהיה ד"ר יורם בלשר, לשעבר יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ונשיא ההסתדרות הרפואית העולמית (WMA) וכיום סגן נשיא האגודה הבינלאומית לרפואה, משפט רפואי ואתיקה; פרופסור שי לין, דיקן בית הספר למקצועות הבריאות באוניברסיטת חיפה, הוא יו"ר הוועדה המדעית הבינלאומית של הכנס.

"דוקטורס אונלי" שוחח עם פרופ' כרמי וד"ר בלשר על האירוע.

מי נתן את חסותו ל"כנס ירושלים"?

פרופ' כרמי: "בלי ספק שורה מרשימה של גופים, ביניהם אונסק"ו  - הארגון העולמי של האו"ם לחינוך ולמדע; ההסתדרות הרפואית העולמית, ארגון הפסיכיאטריה העולמי, ההסתדרות הרפואית בישראל, הסתדרות האחים והאחיות בישראל, המועצה הלאומית לביו-אתיקה וההתאגדות העולמית למשפט רפואי, בין היתר. ארגון הסטודנטים לרפואה באירופה (EMSA) הסכים להפיץ את המידע על אודות הכנס שלנו בבתי הספר לרפואה ברחבי אירופה. זה מדגים את מידת חשיבותו וההערכה הגדולה לה הוא זוכה".

ד"ר יורם בלשר

ד"ר יורם בלשר

ד"ר בלשר: "חובה לציין בהקשר זה את ד"ר מרים הירשפלד, ישראלית שהיתה ראש חטיבת הסיעוד בארגון הבריאות העולמי (WHO), שהעמידה לרשותנו את קשריה המסועפים בעולם, כדי להביא לכנס ירושלים את מיטב אנשי המקצוע".

כמה משתתפים צפויים בו?

פרופ' כרמי: "עד 600 רופאים ואנשי מקצועות אחרים בתחום הבריאות, הסיעוד ובריאות הנפש מלמעלה מ-60 מדינות צפויים להגיע. יבואו גם רופאים ממדינות מוסלמיות שלישראל אין קשרים דיפלומטיים עמן. עוד הוכחה למידת חשיבות האירוע".

באילו נושאים יעסקו באי הכנס?

פרופ' כרמי: "מגוון הנושאים הוא בלי ספק גדול מאוד, ומקיף קשת רחבה של סוגיות שעמן מתמודדת הקהילה הרפואית והבריאותית בעולם. מדובר בלא פחות מ-27 נושאים מרכזיים שמעסיקים את הרופאים, ועוד 6 ייחודיים. אחד החשובים ביותר בעיני הוא חוק זכויות המטפל. כאשר 'חוק זכויות החולה' שלנו מדבר על הסכמה מדעת של המטופל לטיפול שינתן לו, יש משום מה התעלמות מזכות הרופא לקבל את מלוא המידע מהמטופל עצמו על מצבו הבריאותי כדי שהטיפול אכן יצליח. אין התייחסות לעניין הכבוד שיש להעניק למטפל. בחוק זכויות החולה אין פירוט לגבי חובות החולה כלפי המטפל. החסר הזה תרם מן הסתם לא מעט גם לתופעת האלימות כנגד רופאים".

ד"ר בלשר: "נושאים מרכזיים אחרים שיעניינו בוודאי את רופאי ישראל הם בעיותיה של מערכת הבריאות בתקופה הנוכחית, שבה תקציביה מוגבלים. המערכת נמצאת בתקופה של קיצוב, כמו בעידן 'הצנע' בשנותיה ראשונות של המדינה. נדון בהיבטים האתיים של מערכת במצב הזה, עם ועדת סל התרופות השנתית, התורים הבלתי נסבלים שנוצרים עקב הגבלת השירותים והעימות שבין הרפואה הציבורית לפרטית. כמו כן, ידון הכנס בסוגיית השתלת האיברים, באתיקה של רפואת שיניים ובקשר שבין אתיקה רפואית לדת. במושבים אחרים בכנס יינתן ביטוי לבעיות האתיות הספציפיות של איגודי רפואיים מקצועיים שונים המאוגדים בהסתדרות הרפואית בישראל".

פרופ' כרמי: "במושבים שיעסקו בנושאים שהוגדרו כייחודיים יינתן ביטוי למאמץ שנעשה כיום להטמיע עקרונות אתיים בתחום הרפואי עבור למעלה ממחצית אוכלוסיית העולם, במדינות אפריקה ובמדינות המתפתחות. נעשה במדינות אלה ניסיון ראוי להטמיע עקרונות שלא היו מוכרים שם בעבר בתחום האתיקה הרפואית, משפט רפואי וחינוך לאתיקה כחלק מתוכניות הלימוד בבתי הספר לרפואה. זה בהחלט נושא חשוב ביותר".

האם יוקדש בכנס מושב גם לסוגיית הסיוע בהתאבדות והמתות חסד?

ד"ר בלשר: "כן. נושא זה מצוי בתוכנית הכנס. נדון גם בהיבטים אתיים של תופעת קצירת איברים, הנועדים להשתלה מאסירים שנדונו למוות בסין".

כיצד נערכים המארגנים לכנס? 

ד"ר בלשר: "בימים אלו הופץ קול קורא לאנשי מקצועות הרפואה והבריאות השונים, המעוניינים להתבטא בכנס, להגיש תקצירים להרצאותיהם (עד 31 ביולי 2014). ההרשמה לאירוע היא עד 1 באוקטובר".

כנס ירושלים" יהיה הכנס העשירי לנושאי אתיקה רפואית. מתי נערך הראשון? איך הנושא הזה גדל והתפתח?

ד"ר בלשר: "פרופסור כרמי הקים ב-2002 באוניברסיטת חיפה את הקתדרה לחינוך לביו-אתיקה. בהדרגה התורה שנבנתה בנושאים הללו הופצה בעולם, אבל הכנסים שבהם דנו בסוגיות הללו ונערכו בארץ היו בהיקף מצומצם, שבהם נטלו חלק עשרות רופאים בלבד. הקשרים שיצרתי בעת ששימשתי בתפקידי כנשיא ההסתדרות הרפואית העולמית סייעו מאד להביא את כנס אונסק"ו למימדים חדשים. ב-2012 התקיים הכנס העולמי ה-8, במלון "כינר" שעל חוף הכנרת. הפעם כבר הגיעו אליו כ-300 רופאים ואנשי בריאות אחרים מ-40 מדינות. אז הבנו שהנושאים הללו מרתקים את הרופאים וכן כי מתבקש לקיים כנסים גדולים יותר.

"ואמנם, בשנה שעברה קיבל פרופסור כרמי את הצעתה של אוניברסיטת נאפולי באיטליה לארח כנס כזה. הגיעו אליו מעל 1,300 אנשי מקצוע בתחום הרפואה והבריאות ועד כה הוא נחשב לגדול ביותר. מישראל בלבד הגיעו יותר מ-100. החברה הירושלמית ISAS, שהיתה שותפה בארגון הכנס שבו נרשמו אפילו רווחים כספיים (מדמי ההרשמה), הסכימה לתרום מחצית מהרווח שלה מהכנס האחרון כדי לסייע בארגון הכנס הקרוב. קיום כנס יוקרתי כמו זה בירושלים, בעת הזאת, ידגיש את חשיבותה של הביו-אתיקה והאתיקה הרפואית. הוא יהווה הכרה בתרומה בינלאומית גדולה לנושא הזה, ואת חלקו של פרופסור אמנון כרמי בכך".

הכנס יתקיים ב-6-8 בינואר 2015, במלון "קראון פלאזה" בירושלים

להורדת הקול הקורא לחצו כאן

נושאים קשורים:  ethics,  אתיקה רפואית,  משפט רפואי,  ביו-אתיקה,  פרופסור אמנון כרמי,  ד"ר יורם בלשר
תגובות