חדשות

תוצאות טובות לשימוש בחיסון חדש נגד כולרה בהתפרצות בגינאה

החיסון הפומי Shanchol היה יעיל בהתפרצות כולירה בגינאה; התוצאות מעודדות אגירת מנות חיסון כהכנה להתפרצות אפשרית של המחלה

01.06.2014, 09:45

התוצאות הרות האסון של התפרצויות של כולרה באוכלוסיות פגיעות הביאו לדיונים בדבר האמצעים הנכונים בהם יש לנקוט כדי למנוע ולטפל בהתפרצויות כאלו.

ישנם שני חיסונים פומיים שנמצאים לפני אישור של ה-WHO. שני החיסונים הם חיסונים מומתים של ויבריו כולרה תת הזן O1. החיסון Shanchol מכיל בנוסף את תת הזן O139, והחיסון Dukoral מכיל גם תת יחידה B רקומביננטית של הטוקסין החיידקי. Dukoral הראה יעילות של 84% במתן הגנה בטווח הקצר (חצי שנה) בתנאי שדה, ושימש בהצלחה באסיה ובאפריקה, אולם היעילות של Shanchol בתנאי שדה לא הוערכה.

Shanchol נבדל מ-Dukoral במספר היבטים חשובים; עלותו נמוכה יותר, אין צורך בבופר ונפח האחסון שלו נמוך יותר. לכן יש חשיבות להערכה שלו בתנאי שדה.

צוות החוקרים מציג תוצאות ממחקר שמומן על ידי ארגון רופאים ללא גבולות. היעילות של חיסון Shanchol נבדקה בהתפרצות הכולרה בגינאה בשנת 2012.

לאחר התאמה של משתנים מבלבלים, חיסון עם שתי מנות חיסון העניק הגנה משמעותית מפני כולרה: יעילות מתואמת של 86.6% (רווח בר סמך 95%; 56.7%-95.8%; P=0.001). היעילות של מנת חיסון אחת לא היתה חד משמעית.

התוצאות ממחקר זה מראות יעילות של שתי מנות חיסון של Shanchol בהגנה מפני כולרה בטווח הקצר בתנאי שדה. ממצאים אלו תומכים בשימוש בחיסון זה בעת התפרצויות של כולרה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Luquero FJ, Grout L, Ciglenecki I, et al. Use of Vibrio cholerae Vaccine in an Outbreak in Guinea. N Engl J Med. 2014; 370:2111-2120

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  התפרצות,  רופאים ללא גבולות,  גינאה,  כולרה,  Shanchol
תגובות