חדשות

משרד הבריאות יקצה 80 מיליון ש"ח בשנה לשיפור מצב הפגיות בארץ

רק בתי החולים שיעמדו ביעדים שקבע המשרד לרבות תוספת רופאים ומתמחים ברפואת ילודים יזכו בתוספת תקציב, ובונוס יינתן למצטיינים

תינוק (צילום: אילוסטרציה)
תינוק בפגייה. העברת פג בין בתי חולים מסכנת את חייו (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות החליט להקצות 80 מיליון שקלים בשנה כדי לשפר את מצבן של הפגיות בבתי החולים השונים. תוספת התקציב תכלול תוספת כוח אדם – רופאים מומחים ומתמחים וכן אחיות מומחיות לטיפול בפגים - פיתוח התשתיות וצמצום זיהומים. המוסדות הרפואיים שיעמדו ביעדים שנקבעו יזכו בתמורה בקבלת סכומי כסף גדולים; על היוזמה החדשה דיווח אתמול (יום ד') אתר Ynet.

בדיווח נמסר' כי בשנים האחרונות אמנם הושקעו משאבים רבים לשיפור מצבן הקשה של הפגיות' אך היעדים שנקבעו טרם הושגו. משרד הבריאות מסר כי בין הצעדים שננקטו עד כה היו הוספת כ-240 מיטות, הגדלת הסכום שמשלם הביטוח הלאומי עבור לידת פג, תשלום מענקים בגובה של מאות אלפי שקלים למתמחים כדי שיחליטו להתמחות בניאונטולוגיה (רפואת יילודים), הוספת תקנים והכשרת אחיות מומחיות ברפואת פגים.

כעת הוחלט על צעד נוסף, שמטרתו לתמרץ בתי חולים להשקיע יותר בפגיות. לשם כך הגיש משרד הבריאות הצעה לתיקון חוק הביטוח הלאומי הקובעת, כי בכל שנה יוקצו 80 מיליון שקל נוספים כעידוד לבתי החולים לפתח את הפגיות. 55% מחישוב הזכאות של כל פגייה לתוספת יתבססו על נתוני כוח אדם, כך שהציפייה היא שמספר הרופאים המומחים והמתמחים אכן יגדל כמו גם מספר האחיות המומחיות בטיפול נמרץ פגים, יועצות הנקה ואנשי צוות בתורנות ובכוננות.

33% מהחישוב יתבסס על שיפור תשתיות, כך שהמרחק המינימאלי שבין האינקובטורים יגדל לשני מטרים. כיום הוא פחות ממטר אחד, מה שמביא לצפיפות יתר. כמו כן, מדובר בהוספת חדר הנקה או שאיבת חלב, מטבח חלב, חדר הכנת תרופות, חדר הורים ועוד. 12% יתבססו על צמצום בעיית הזיהומים, ביצוע תצפיות לרחיצת ידיים ועוד.

בתי החולים אמורים להשקיע מתקציבם בהתאם ליעדי משרד הבריאות. בכל שנה כל פגייה תקבל ציון על-פי עמידתה ביעדים. בית חולים שהפגייה שלו תקבל ציון גבוה במיוחד יזכה במענק נוסף עבור כל פג שנולד באותה שנה.

חמשת בתי החולים המצטיינים יקבלו שני מענקים עבור כל לידת פג. בנוסף, הסכומים שיעביר הביטוח הלאומי לבתי החולים עבור לידת פג יגדלו מ-174,754 שקלים ל-196,710 שקלים לכל פג שייוולד במשקל קטן מ-1,750 גרם.

התקציב לפרויקט יגדל בהדרגה. השנה הוא יעמוד על 20 מיליון שקלים. בכל שנה הוא אמור לגדול ב-20 מיליון נוספים, משנת 2017 הוא יעמוד על 80 מיליון שקל בכל שנה.

משרד הבריאות מסר, כי בישראל 26 פגיות ב-26 בתי חולים שונים. בשיתוף משרד האוצר הושקעו בשנים האחרונות משאבים רבים לשדרוג איכות הטיפול והשירות בפגיות. חוזר מינהל רפואה מגדיר את הסטנדרטים לטיפול בפגיות. לדברי המשרד, "אחד מאבני הדרך בתהליך הוא מודל תמרוץ לשם עידוד בתי החולים והפגיות לפעול להשגת מטרות אלו. ההתערבות הנקודתית מבטיחה תמרוץ ממשלתי לטובת הפגיות המצטיינות".

עוד נמסר בדיווח, כי מנתוני משרד הבריאות עולה, ששיעור הזיהומים בפגיות בארץ גבוה ב-50% לעומת הממוצע במדינות המערביות. הנושא אף עלה בדיון בוועדת ביקורת המדינה של הכנסת. על פי נתוני משרד הבריאות, בשנים 1995-2006 אובחנו כ-30% מהתינוקות בפגיות עם אירוע אחד לפחות של זיהום דם לאחר שלושה ימים. בשנים 2007-2009 אחוז התינוקות שלקו בזיהום בפגייה עמד על 26% - כלומר 1 מכל 4 פגים לקה בזיהום המסכן חיים שעלול היה לגרום למותו או לפגיעה מוחית בלתי הפיכה.

דו"ח עמותת לה"ב מ-2012 הציג נתונים קשים על מצב הפגיות ותחלואת הפגים: שיעור הזיהומים הנרכשים בפגיות בישראל גבוה בכ-50% מאשר במדינות העולם המערבי. שיעור התמותה של הפגים עלה מ-15.6% ל-18.1%. שיעור התמותה של הפגים הזעירים (במשקל פחות מ-750 גרם) גבוה מהשיעור במערב וכפול מזה שבארה"ב.

לפי הדיווח, עו"ד עדי ניב-יגודה, מומחה למשפט רפואי שהיה חבר ב"ועדת גרמן", סבור כי החלטת משרד הבריאות מוטעית והתמרוץ הכלכלי לא יסייע כלל לפגיות שבבתי החולים בפריפריה. הוא הביע חששותיו גם לגבי התחרות הלא הוגנת שתתפתח בין הפגיות נוכח הפער הקיים כבר בין אלו שבמרכז הארץ לפריפריה.

נושאים קשורים:  חדשות,  פריפריה,  משרד הבריאות,  פגיות,  תמרוץ,  תוספת תקציב,  יעדים
תגובות
אלכס גיזונטרמן
15.08.2014, 09:22

יישר כוח לד"ר מורג על מרפאת מעקב פגים ב"שיבא".

09.03.2018, 13:58

פריפריה לא תרגיש כסף)))