חדשות

ביה"ח "שיבא": ביצענו לראשונה בהצלחה השתלת צואה מאם לבת

הילדה, החולה בדיסאוטונומיה משפחתית, סבלה משלשולים חריפים בשל זיהום מהחיידק קלוסטרידיום דיפיצילה; הטיפול עבר בהצלחה

ילדה בת 12, החולה במחלה הגנטית דיסאוטונומיה משפחתית וסבלה מזיהום במעיים, עברה השתלת צואה שנתרמה מאמה ונרפאה; כך דיווח בסוף השבוע אתר Ynet. ההשתלה, לדברי הרופאה מהמרכז הרפואי "שיבא" שביצעה אותה, היתה הראשונה מסוגה בישראל.

חיידק אי.קולי בהגדלה (מקור: ויקיפדיה)

חיידק אי.קולי בהגדלה (מקור: ויקיפדיה)

הפרטים שנמסרו על המקרה הם אלה: במשך שנתיים סבלה הילדה משלשולים חוזרים בשל זיהום בחיידק קלוסטרידיום דיפיצילה, המתרבה במעי בעיקר אצל מאושפזים או מי שנוטל אנטיביוטיקה לאורך תקופה ממושכת. הילדה טופלה בין השאר גם בתרופה שיובאה למענה מחו"ל, אולם לא נרפאה.

את ההשתלה ביצעה ד"ר בתיה וייס, רופאת היחידה לגסטרו-אנטרולוגיה ילדים בבית החולים לילדים במרכז הרפואי "שיבא".

בדיווח נמסר, כי השתלת צואה מתבססת על העובדה שלעתים שינוי בפלורה של חיידקי המעי מאפשר פתרון לבעיות רפואיות שונות. מהאם התורמת נלקחה דגימה של כ-50 גרם צואה, שעברה תהליך סינון מיוחד ובדיקות מחמירות כדי לוודא שאין בה טפילים מסוכנים או חיידקים. לאחר מכן הופקה מנת נוזל. מקובל להחדיר את הנוזל לחולה בזונדה ישירות לקיבה, או בחוקן דרך פי הטבעת למעי הגס. מאחר שהילדה היתה כבר מחוברת להזנה לתוך הקיבה (גסטרוסטום), ניתנה תרומת הנוזל באמצעות אותו צינור. לאחר ההשתלה נפסק השלשול הכרוני.

ד"ר וייס אמרה לאתר: "השתלת צואה היא טיפול פורץ דרך, התופס כיום תאוצה ברפואה". לדבריה, כמה אלפים מתושבי ישראל סובלים מזיהום מקלוסטרידיום דיפיצילה. כאשר החיידק משתלט על אוכלוסיית חיידקי המעי - קשה להשמידו. יעילות הטיפול האנטיביוטי נגד החיידק מוערכת בכ-26-15%. אלא שעקב טיפולים חוזרים, האנטיביוטיקה מאבדת מיעילותה.

עוד נמסר בדיווח, כי כמה מחקרים הראו שהשתלת צואה יעילה גם לעומת טיפול באנטיביוטיקה, מה שהביא להקמת בנק Openbiome במדינת מסצ'וסטס בארה"ב. עד כה סיפק הבנק 950 תרומות לכ-100 בתי חולים ב-31 מדינות בארה"ב.

נושאים קשורים:  חדשות,  השתלת צואה,  קלוסטרידיום דיפיצילה,  דיסאוטונומיה משפחתית,  Openbiome,  ד"ר בתיה וייס,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
ד"ר גולן
06.01.2015, 10:45

כל הכבוד.
יש להכניס גם טיפול בפאג'ים.

גלית ישראל
08.01.2015, 13:54

על כך נאמר
"יש חיר מחרא..."