• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
שבוע המודעות לדיכאון

הקשר בין צריכת דגים לבין הופעת דיכאון בגברים ובנשים

מחקר מצא, כי צריכת דגים ככל הנראה מגינה בפני מקרים חדשים של דיכאון בנשים, וכי לא קיים קשר בין צריכת דגים לדיכאון בגברים

17.05.2015, 11:08
צריכת דגים, סלמון (צילום: אילוסטרציה)

ישנן עדויות לכך שאכילת דגים משפיעה באופן חיובי על הבריאות הנפשית, ומספר מחקרים רוחביים הראו כי ישנה שכיחות נמוכה של דיכאון בקרב אנשים הצורכים יותר דגים.

עם זאת, מחקרים מעטים בחנו את הקשר האורכי בין צריכת דגים ודיכאון, ואף מחקר אורכי שבוצע לא הגדיר דיכאון תוך שימוש בכלי אבחנתי מוכר.

החוקרים במחקר הנוכחי בדקו אם צריכת דגים הייתה קשורה בפחות מקרי דיכאון חדשים במחקר שבוצע במבוגרים מאוסטרליה.

בין 2004 ל-2006, 1,386 מבוגרים צעירים בגלאי 36-24 (38% מתוכם גברים) סיימו לענות על שאלון צריכת מזון הכולל 127 פריטים, מתוכם תשעה פריטים הקשורים בצריכת דגים. צריכת הדגים נבדקה הן כמשתנה מתמשך (מספר הפעמים בשבוע) והן כמשתנה דיכוטומי (צריכת דגים גדולה או קטנה מפעמיים בשבוע).

בין השנים 2009 ל-2011, גרסת "תקופת החיים" (lifetime) של ראיון האבחנה הבינלאומי המורכב (Composite International Diagnostic Interview - CIDI) בוצע טלפונית. מקרים חדשים (מזמן הבסיס) של דיכאון קליני (major depression) או של הפרעה דיסתימית (dysthymic disorder) הוגדרו על פי הגרסה הרביעית של ה-DSMי (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders).

במהלך תקופת המעקב, 160 (18.8%) נשים ו-70 (13.1%) גברים חוו דיכאון. עבור נשים, כל מנת דג נוספת בשבוע בזמן הבסיס הורידה את הסיכון למקרה חדש של דיכאון ב-6% (סיכון יחסי מתוקנן = 0.94, רווח סמך 95%: 1.01-0.87). נשים שצרכו דגים פעמיים בשבוע או יותר, בזמן הבסיס, היו בעלות סיכון הנמוך ב-25% ללקות בדיכאון במהלך תקופת המעקב, לעומת נשים שצרכו דגים פחות מפעמיים בשבוע (סיכון יחסי מתוקנן=0.75, רווח סמך 95%: 0.99-0.57).

סיבתיות הפוכה נבדקה גם כן, אך נראה שהקשר בין צריכת דגים לדיכאון מוגבל רק למקרים חדשים של דיכאון. בקרב הגברים צריכת דגים לא הייתה קשורה לדיכאון.

החוקרים מסכמים, כי על אף שיתכנו מגוון משתנים מתערבים, ממצאים אלו מספקים עדות נוספת לכך שצריכת דגים יכולה להוות גורם מגן בפני דיכאון בנשים, ובאופן כללי יכולה להואיל לבריאות נפשית בקרב נשים.

מקור:
Smith, K. J., Sanderson, K., McNaughton, S. A., Gall, S. L., Dwyer, T., & Venn, A. J. (2014). Longitudinal associations between fish consumption and depression in young adults. American Journal of Epidemiology, 179(10), 1228-1235.

נושאים קשורים:  שבוע המודעות לדיכאון,  הפרעה דיסתימית,  דיכאון
תגובות