חדשות

ילדים שנחשפים לעשן סיגריות מגיל מוקדם הם בעלי סיכון גבוה לעודף משקל

כך מצא מחקר שבחן את הנושא בקרב משפחות בקנדה; היקף המותניים של ילדים שהיו חשופים לעשן סיגריות בבית מגיל צעיר היה גדול מזה של ילדים שלא נחשפו לו

מבין המדינות המערביות, ישראל במקום רביעי בצריכת סוכר בקרב ילדים, בעיקר משתייה מתוקה. צילום: אילוסטרציה

פעוטות הנחשפים לעשן סיגריות בסביבתם צפויים להיות בעלי עודף משקל (BMI גבוה) והיקף מותניים רחב כבר בגיל עשר; כך קובע צוות חוקרים מאוניברסיטת מונטריאול בקנדה.

במאמר שפורסם השבוע בכתב העת Nicotine and Tobacco Research הדגישה ראש צוות המחקר, פרופסור לינדה פאגאני, כי עד כה לא העריכו די את חומרת האפקטים השליליים של עישון בסביבת פעוט (על-ידי הוריו או אנשים אחרים במשק הבית) על בריאותו של הילד.

המחקר הנוכחי הראה, כי בהגיעם של ילדים אלה לגיל 10, היקף המותניים שלהם גדול מהיקף המותניים של בני גילם שלא נחשפו בבית לעשן סיגריות.

אצל ילדים שהוריהם עישנו בסביבתם כאשר היו תינוקות ופעוטות, נראתה עלייה של בין 0.48 ל-0.81 נקודות במדד ה-BMI

המחקר הראה, כי אצל ילדים שהוריהם עישנו בסביבתם כאשר היו תינוקות ופעוטות, נראתה עלייה של בין 0.48 ל-0.81 נקודות במדד ה-BMI, לעומת ילדים אחרים.

פרופסור פאגאני מסרה, כי 40% מהילדים בכל העולם נחשפים ל"עישון כפוי (פסיבי)" בבתיהם או בסביבתם הקרובה, והמחקר הנוכחי הוא הראשון שהתמקד באפקט העישון על משקל היתר של ילדים.

עורכי המחקר בחנו 2,055 משפחות במחוז קוויבק בקנדה. "הגם שהתוצאות שנתקבלו עשויות להיראות לכאורה כלא גבוהות – מדובר בכל זאת באפקט ארוך-טווח, משום שהפעוט נחשף לעישון פסיבי בסביבתו בתקופה הקריטית של התפתחותו (תקופת ה-Adiposity rebound period), שיש לה השלכות מחריקות לכת", אמרה פרופ' פאגאני.

"חשיפה בילדות לעשן סיגריות משפיעה באורח שלילי על המאזן האנדוקריני, משבשת התפתחות נוירולוגית תפקודית, פוגעת במערכת החיסונית והקרדיווסקולרית של הילד, ועלולה לגרום לנזקים למערכות גוף חיוניות אחרות", ציינה החוקרת.

צוות המחקר ציין, כי ילדים קטנים זקוקים לאוויר פי 3-2 יותר לערך ממבוגרים, משום שמערכות חיוניות בגופם עדיין אינן בשלות ורגישות להשפעות סביבתיות שליליות.

לתקציר המאמר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  השמנת יתר,  BMI מדד מסת הגוף,  עישון כפוי,  עישון פאסיבי
תגובות