דעות

הבעייתיות של לידת תינוקות בחורף, והצורך בחיסון נגד RSV

מניסיוני כרופאת ילדים וכאם לפגים מאוחרים הגעתי למסקנה שאנחנו הרופאים לא משכילים ל"חנך" את ההורים כי לידת תינוק בחורף יכולה להיות בעייתית

כרופאת ילדים, ולצד זה גם מניסיוני כאם לפגים מאוחרים, הגעתי למסקנה שאנחנו הרופאים לא משכילים ל"חנך" את ההורים כי לידת תינוק בחורף יכולה להיות בעייתית - גם אם מדובר בתינוק שנולד במועד. על אחת כמה וכמה - אם יש גורמי סיכון כגון פגות מאוחרת.

בדרך כלל, השמחה במשפחה מלווה בהרבה מבקרים המגיעים לראות את התינוק, אבל יש בכך גם כדי ליצור חשיפה משמעותית לנשאים פוטנציאליים, במיוחד לברונכיוליטיס על רקע נגיף ה-RSV. חשיפה זו יכולה להיות משמעותית ביותר לתינוק.

לדעתי, הרחבת אוכלוסיית המחוסנים בקרב הפגים תמנע אשפוזים קשים ומיותרים

כשתינוק בא לעולם זוהי תקופה מרגשת מאוד, להורים ולכל המשפחה. כולם עדיין בלחץ מסוים, ונסחפים בשמחה ובהתרגשות מעצם הלידה ומהצטרפות עוד צאצא למשפחה. והנה אז, בדיוק בתוך פרק הזמן הזה, התינוק חולה. ההתרגשות הגדולה מתחלפת מהר מאוד בדאגה רבה.

לא אחת נלווה למחלה גם הצורך באשפוז ביחידת טיפול נמרץ, על כל מה שמשתמע מכך: חיבורו של התינוק ללא מעט מערכות וצנרת, ניטור רצוף. במצב הזה ניכר גם שהתינוק עייף ומתקשה לנשום. יש קשיי האכלה וההורים נעים סביבו בדאגה, מרוטים אחרי לילות רבים ללא שינה.

כרופאת ילדים ובמיוחד כרופאת טיפול נמרץ ילדים, ברונכיוליטיס על רקע נגיף RSV היא מחלה המוכרת לי היטב. לרוב נדבקים בנגיף תינוקות רכים, ובמיוחד בחודשים הראשונים לחייהם.

במהלך תת-ההתמחות שלי בטיפול נמרץ ילדים בבית החולים "שניידר", ד"ר טומי שיינפלד (שהיה אז מנהל טיפול נמרץ ילדים) ואנוכי, אספנו נתונים לגבי הילדים אשר אושפזו אצלנו בגין ברונכיוליטיס על רקע RSV. איסוף הנתונים התייחס לשנים 2012-2008, וגילינו כמה פרטים מעניינים.

במהלך ארבע עונות חורף אושפזו אצלנו 79 תינוקות עם קריטריונים לאי ספיקה נשימתית, מתוכם 37 (47%) היו פגים ומרביתם פגים מאוחרים (שבועות 36-34). מחצית מכלל הילודים שחלו - היו מתחת לגיל חודשיים.

יש ל"שמור" על התינוקות, במיוחד אלו שנולדו בחורף, אליהם יש להתייחס כקבוצת סיכון

גם מאיסוף נתונים ראשוני נוסף, מהשנתיים האחרונות, לגבי אשפוזים ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים "מאיר" עם ברונכיוליטיס RSV, הרושם המתקבל הוא שמרביתם הם יילודים מתחת לגיל חודשיים ושליש מהם - פגים מאוחרים.

בשנים האחרונות משתמשים בשיטות הנשמה לא פולשניות לשם הקלה על אי-ספיקה נשימתית. לצד זאת נעשה ניסיון להימנע ככל האפשר מצנרור ומהנשמה חודרנית של התינוקות, המלווה בסיבוכים רבים. נראה, כי יש הצלחה רבה בגישה זו. עם זאת, עדיין מספר הפגים והיילודים המאושפזים בשל המחלה הזאת גבוה, והסכנות עקב כך משמעותיות.

החל משנת 2014, הזכאות לחיסון הפסיבי ל-RSV כוללת גם את הפגים שבאו לעולם לפני 35 שבועות של הריון, על אף שיש עדיין הרבה מתנגדים לכך. את ההשלכות נראה רק בעתיד.

המסר העיקרי שלי, מתמונת המצב ומאוסף הנתונים שנצברים, הוא שיש ל"שמור" על התינוקות, במיוחד אלו שנולדו בחורף, אליהם יש להתייחס כקבוצת סיכון. יש להקפיד על חשיפה מצומצמת, קרי ביקורים בקניונים, אירועים משפחתיים גדולים, מגע עם ילדים אחרים או מבוגרים חולים.

לדעתי, הרחבת אוכלוסיית המחוסנים בקרב הפגים תמנע אשפוזים קשים ומיותרים.

* ד"ר דגנית כהן-אדם היא מומחית ברפואת ילדים ובטיפול נמרץ ילדים. את ההתמחות ותת-התמחות עשתה במרכז "שניידר" לרפואת ילדים. בשנתיים האחרונות משמשת רופאה בכירה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא.

נושאים קשורים:  דעות,  שבוע המודעות לפגים,  פגות מאוחרת,  טיפול בקהילה
תגובות
05.12.2015, 08:20

תודה רבה על תזכורת חשובה.