חדשות

סקר ישראלי: ליקוי שמיעה כתוצאה מפקק שעווה - בעיה נפוצה בחוסים

סקר בתחום רפואת אף-אוזן-גורן, שנערך על ידי צוות רופאים מ"וולפסון" בשיתוף משרד הרווחה, מצא כי הבעיה, הניתנת לטיפול בקלות, נפוצה יחסית; נוסחו המלצות לרופאים

בדיקת אוזניים (צילום: אילוסטרציה)

ליקוי שמיעה הפיך כתוצאה מפקק שעווה באוזניים הוא הבעיה הנפוצה ביותר בתחום רפואת אף-אוזן-גרון בקרב אנשים עם ליקוי התפתחותי-שכלי, החוסים במוסדות; באמצעות טיפול פשוט בטיפות הממיסות את השעווה מושג שיפור ביכולת השמיעה של החוסה, מה שמגביר את יכולת ההבנה שלו, משפר את שיתוף הפעולה מצדו ומאפשר תקשורת טובה עם המטפלים ועם החוסים האחרים.

ד"ר יהודה רוט (צילום: פרטי)

ד"ר יהודה רוט (צילום: פרטי)

ממצאים אלו עלו בסקר מקיף, ככל הידוע הראשון מסוגו שנעשה בישראל, אותו ערך צוות מהמחלקה לא.א.ג, במרכז הרפואי "וולפסון", יחד עם אנשי משרד הרווחה.

ממצאי הסקר פורסמו בחודש שעבר בכתב העת המקצועי Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, הנחשב למוביל בתחום הרפואה המתמקדת בבעיות בריאות של אנשים עם לקות התפתחותית-שכלית.

על סמך ממצאי הסקר גם ניסח הצוות הישראלי קווים מנחים לרופאים, כיצד יש לערוך בדיקות א.א.ג בקרב אוכלוסיית החוסים.

"זו הפעם הראשונה, ככל הידוע, שמתפרסמות הנחיות מפורטות כאלו כיצד יש לבצע את הבדיקות, שלב אחר שלב", אמר ד"ר יהודה רוט, מנהל מחלקת א.א.ג. ב"וולפסון" שהוביל את פרויקט הסקר, בשיחה מיוחדת עם "דוקטורס אונלי".

לדבריו, "הנושא מעורר עניין רב בעולם, במיוחד בקרב רופאים ואנשי צוות אחרים העוסקים בטיפול באנשים עם ליקוי התפתחותי-שכלי".

"ההכנות המפורטות לקראת ביצוע בדיקות הסקר, שנעשו בקרב אנשי הצוות המטפל בחוסים - עוד לפני שרופאי ה-א.א.ג ואנשי המקצוע האחרים הגיעו למוסדות – ביחד עם תכנון שלבי הבדיקות, איפשרו לבצע אותן באוכלוסייה גדולה בתוך 8 שעות במשך יומיים בלבד", ציין ד"ר רוט.

בדיקות הסקר נעשו בשני מוסדות, בקרב 356 גברים ונשים בגיל חציוני של 53.6 שנים. לאחר הכנה מוקדמת מדוקדקת שעברו החוסים לפני הגעת מבצעי הבדיקות – והנחיות שניתנו לצוות כיצד לבצע את הבדיקות - הן עברו באופן חלק ומבלי שהיה צורך לבצע בנבדקים הרדמה או טשטוש. "זהו עניין בהחלט לא טריוויאלי כשמדובר בבעלי לקות התפתחותית-שכלית שיש להם קשיי תקשורת עם הסביבה ", הדגיש ד"ר רוט.

"האתגר הגדל שעמד לפנינו בעת עריכת הבדיקות היה יצירת קשר טוב, מיידי וקצר עם הנבדק, ביצוע בדיקה מהירה ויסודית, העברה יעילה של הממצאים לצוות המטפל ויישום הטיפול המומלץ. כל זה מצריך שיתוף פעולה בין מטפלים במספר תחומים שונים, עירנות וקשב לחברי הצוות ולמטפלים. זה מחייב הדרכות מסודרות, הכנות יסודיות וביצוע ממוקד-מטרה. כל אלו איפשרו להדגים את היתכנות הפעילות ואת יתרונותיה המשמעותיים", הוסיף.

ליקוי שמיעה הפיך כתוצאה מפקקי שעווה התגלה כבעיה המשמעותית בקרב החוסים. "לא תמיד נותנים את הדעת לכך, וליקוי זה ניתן לטיפול פשוט", הוסיף ד"ר רוט. "טיפול טוב בחוסים החיים במוסדות מאפשר לרבים מהם להגיע לגיל מתקדם, למרות שפע בעיות הבריאות הגופניות האחרות, שהן חלק מתסמונות מגוונות. איתור בעיות בקרב חוסים מבוגרים, במיוחד בעיות שמיעה, מאפשר בחלק מהמקרים גם התאמה מוצלחת של מכשירי שמיעה. בעבר טיפול שכזה ללקויי התפתחת שכלית נחשב כבלתי אפשרי".

עוד התגלו בסקר הפרעות נוספות בתחום אף אוזן גורן, ביניהן חסימה בנשימה האפית, גושים בצוואר והפרעות בבליעה. "גם לקראת הבדיקות בנושאים אלו נעשתה הכנה של הצוות המטפל הפועל במוסדות והוא הכין את החוסים לקראתן", סיפר ד"ר רוט. "למשל, המטפלים התבקשו לשים לב לבעיות בליעה בעת שהחוסים אוכלים את הארוחות בחדר האוכל".

בצוות שביצע את עבודת הסקר השתתפו גם קלינאיות התקשורת נופר בן דוד ופרידה קורנברוט, ד"ר יהב אורון, ד"ר שגית שושן, ד"ר חיים פלקסמן ופרופסור יואב מריק.

להורדת ההמלצות שגובשו על בסיס הסקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ד"ר יהודה רוט,  המרכז הרפואי וולפסון,  בעיות אף-אוזן-גרון,  חוסים,  בעיות שמיעה,  שעווה
תגובות