חדשות

שני רופאים וחוקר זכו במלגות מחקר מ"מכון מטרנה" על עבודה בתחום תזונת תינוקות

ד"ר אילן יונגסטר, ד"ר עמית אסא ופרופ' משנה אבי שפיגלמן זכו במלגות מחקר בשווי כולל של 150 אלף שקל מטעם מכון מטרנה; המלגות הוענקו בכנס איגוד רופאי הילדים

מימין: מנכ"לית מטרנה אפרת גילת, ד"ר אילן יונגסטר, פרופ' צבי וייצמן, פרופ' משנה אבי שפיגלמן וד"ר עמית אסא (צילום: יח"צ)

שני רופאי ילדים וחוקר קיבלו בשבוע שעבר מלגות מחקר מטעם מכון מטרנה, בשווי כולל של 150 אלף שקל, עבור מחקריהם בתחום תזונת תינוקות. הענקת המלגות נעשתה בכנס איגוד רופאי הילדים שנערך בתל-אביב.

שלושת הרופאים הם: ד"ר אילן יונגסטר מהמרכז הרפואי "אסף הרופא", ד"ר עמית אסא מבית החולים לילדים "שניידר" ופרופסור משנה אבי שפיגלמן מהטכניון. הענקת המלגות נעשתה בידי מזכ"ל האיגוד לרפואת הילדים, ד"ר צחי גרוסמן ויו"ר המועצה המדעית של מכון מטרנה פרופסור צבי ויצמן.

בחירת מקבלי המענקים נעשתה על ידי חברי המועצה המדעית של המכון - ד"ר גרוסמן, פרופסור ויצמן, בריג'יט כוכבי, ד"ר רונית לובצקי, פרופסור אורי לזמס ופרופסור אריה ריסקין.

מחקרו של ד"ר יונגסטר מחטיבת הילדים והמרכז לחקר המיקרוביום ב"אסף הרופא", עוסק בקשר שבין אנטיביוטיקה בימים הראשונים לחיים, סוג התזונה והתפתחות הרכב וכמות החיידקים במעיים, לבין התגובה לחיסוני הילדות. צוות המחקר של ד"ר יונגסטר זיהה קשר אפשרי בין עיכוב בהתפתחות המיקרוביום לבין הפרעות בתגובות החיסוניות. זיהוי זה יאפשר לזהות קבוצות סיכון בשלב מוקדם, להתאים להם תכנית חיסון פרטנית ואף לנסות ולהשפיע על הרכב המיקרוביום בעזרת תזונה ותוספים המכילים חיידקים.

מחקרו של ד"ר עמית עוסק במתן פומי של החומר הצמחי כורכומין לשם טיפול בהשריה ובשמירת ההפוגה בילדים עם קוליטיס כיבית קלה עד בינונית. כיום, הצלחת הטיפולים התרופתיים המקובלים בקוליטיס כיבית בילדים מוגבלת. לעיתים קרובות קיים צורך לעבור לטיפולים מורכבים המדכאים את המערכת החיסונית. חוקרים קבעו, שעקב כך קיימת חשיבות רבה לטיפולים תזונתיים שעשויים לסייע בשמירה על הפוגה ארוכה יחסית ולמנוע את עליית המדרגה הטיפולית על סיבוכיה ותופעות הלוואי השונות הנלוות לה.

מחקרו של פרופ' שפיגלמן מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון בחיפה עוסק בשימור אינסולין במזון תינוקות בעזרת תהליכי עיבוד בלחץ גבוה. המחקר בודק אם לחץ גבוה, ביחד עם טווח טמפרטורות ספציפי, יאפשר הפחתה ניכרת של הרס אינסולין, תוך כדי שמירה על בטיחות מיקרוביאלית נדרשת.

מהראיות שהצטברו בשנים האחרונות עולה כי אינסולין נמצא בחלב של יונקים שונים (לרבות אדם) הוא בעל תפקיד פיזיולוגי חשוב בהתפתחות המעי. יתר על כן, אינסולין שניתן באופן אוראלי היה בעל יכולת להשפיע על רמות הגלוקוז והשומנים בדם. בתזונת התינוק, הודגם שאינסולין יכול להפחית התפתחות סוכרת מסוג 1 ולקדם את התבגרות מערכת העיכול. בעוד שהוספת אינסולין לתמ"ל (תחליף חלב אם) אבקתי להזנת תינוקות אפשרי באמצעות הגנה על חיידקים בעיתיים, הוספת אינסולין לתמ"ל נוזלי, נתקלת בבעיה בשל חוסר היציבות של האינסולין לטיפול תרמי. בעיה דומה צפויה בפסטור חלב אם הנמצא בבנקי החלב. במחקר מוצגות שתי טכנולוגיות עיבוד חדשניות בנושא הזה.

נושאים קשורים:  חדשות,  תזונת תינוקות,  מכון מטרנה,  המרכז הרפואי "אסף הרופא",  הטכניון,  חיידקי מעיים,  קוליטיס כיבית,  אינסולין,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות