חדשות

ניתוח להסרת כיסית של דרכי המרה בגישה זעיר-פולשנית בוצע ב"שניידר"

את הפרוצדורה החדשנית סייע להטמיע בבית החולים מומחה בינלאומי, שביצע את הניתוחים ביחד עם צוות בית החולים; הניתוחים בוצעו בילדות בנות 3 ו-4

מרכז "שניידר" לרפואת ילדים (צילום: "שניידר")

במרכז "שניידר" לרפואת ילדים בוצעו באחרונה ניתוחי hepaticojejunostomy להסרת כיסית של דרכי המרה בגישה זעיר-פולשנית. בית החולים מסר אתמול (ב'), כי מדובר בטכניקה ניתוחית חדשה שהוכנסה עתה לראשונה בבית החולים.

את הפרוצדורה החדשה סייע להטמיע בבית החולים ד"ר יורגן שלייף, מנהל מחלקה לכירורגיית ילדים בבית החולים לילדים בטורינו, שהוא מומחה עולמי לניתוחים בגישה זעיר פולשנית. הוא הגיע במיוחד למרכז שניידר.

פרופ' נפתלי פרויד במהלך הניתוח (צילום: "שניידר")

פרופ' נפתלי פרויד במהלך הניתוח (צילום: "שניידר")

בית החולים מסר, כי שני ניתוחים בוצעו בשתי ילדות בנות 3 ו-4 על ידי צוות המחלקה לכירורגיית ילדים, בראשותו של פרופסור נפתלי פרויד ובשיתוף פעולה עם ד"ר שלייף. הניתוחים חייבו הערכות מיוחדת של מחלקת ההרדמה וצוות חדר הניתוח בראשותו של ד"ר יעקב כץ.

כיסית של דרכי המרה (choledochal cyst) היא מום מולד המופיע בשכיחות של 1:150,000 באוכלוסייה מערבית, ופי שלושה יותר בקרב בנות. רוב החולים מאובחנים לפני גיל 10, כאשר התסמינים העיקריים הם: כאבי בטן, גוש בטני נמוש וצהבת. ברוב המקרים בדיקת סונר (US) של הבטן מגלה את הכיסית. ייתכן שהרופאים יחליטו על בדיקות נוספות כגון תהודה מגנטית (MRI), בדיקת מיפוי, טומוגרפיה ממוחשבת (CT), צנתור של דרכי המרה או בדיקה אנדוסקופית – לפני ההחלטה אם לבצע את הניתוח עצמו.

לעתים הכיסית מאובחנת רק כאשר מתרחש זיהום בדרכי המרה וב-10-1% מהחולים מתרחשת התנקבות של הכיסית הגורמת לזיהום בטני חריף ומסוכן. הסיכוי לזיהום הולך ועולה עם הזמן, וכך גם הסיכון להתפתחות גידול סרטני בכיסית. על כן מומלץ לבצע ניתוח להסרתה כבר בגיל הילדות.

לאורך השנים, נמסר מ"שניידר", הוצעו כמה סוגי פעולות כירורגיות לטיפול בבעיה. ואולם, כאשר אין הסרה שלמה של הכיסית תתכן תחלואה משמעותיות, כולל אפשרות להתפתחות גידול בשארית הכיסית. לכן, הטיפול המקובל כיום הוא כריתה מלאה של דרכי המרה הכוללות את הכיסית ושחזור של המשכיות דרכי המרה בהשקת מוצא הכבד אל מערכת העיכול – לרוב למעי הדק בניתוח הנקרא hepaticojejunostomy.

בגישה הניתוחית הזעיר פולשנית (לפרוסקופית) מבוצעים 4 חתכים קטנים (12-5 מ"מ) בדופן הבטן, במקום חתך מסורתי באורך של כ- 12 ס"מ או יותר. יתרונות הניתוח בגישה הזעיר-פולשנית הם: התאוששות מהירה יותר לאחר הניתוח, סיכון נמוך לסיבוכים הקשורים לחתך הניתוחי ומראה אסטטי יותר של צלקות הניתוח.

פרופסור פרויד ציין, כי "המחלקה לכירורגית ילדים ונוער במרכז שניידר הייתה בין החלוצות בישראל בניתוחים זעיר פולשניים וככל שעוברות השנים יותר ויותר ניתוחים מתבצעים בשיטה הזאת, על יתרונותיה, לטובת מטופלינו הצעירים".

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח זעיר פולשני,  לפורסקופיה,  כיסית של דרכי המרה,  ניתוח,  חדשנות,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות