• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
ניתוח שרוול

מתן פרוביוטיקה לאחר ניתוח שרוול

החוקרים מצאו שמתן פרוביוטיקה לא משפר תפקוד כבדי, מצב דלקתי או תוצאה קלינית 6 ו-12 חודשים לאחר ניתוח Laparoscopic Sleeve Gastrectomy לעומת טיפול אינבו

כמוסות פרוביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

נהוג להשתמש בפרוביוטיקה לאחר ניתוחים בריאטריים; עם זאת, אי ודאות אופפת את שאלת יעילות ההרגל. מטרת החוקרים במחקר כפול סמיות בעל הקצאה אקראית של משתתפים זה היא להשוות את השפעת הפרוביוטיקה על תוצאות כבדיות, דלקתיות וקליניות בהשוואה לאינבו לאחר ניתוח שרוול לפרוסקופי (Laparoscopic Sleeve Gastrectomy (LSG.

החוקרים בדקו את השפעת הפרוביוטיקה (Bio-25 ;Superherb) לעומת טיפול אינבו לאורך 6 חודשים בקרב 100 נבדקים הסובלים מהשמנת יתר חולנית וממחלת כבד שומנית לא אלכוהולית (nonalcoholic fatty liver diseaseי(NAFLD)). התוצאה העיקרי במחקר זה הוגדרה כהפחתה בתכולת השומן הכבדית כפי שנמדדה בעל-קול בטן. התוצאות המשניות הוגדרו כשיפור פיברוזיס, כפי שנמדד ב-shear-wave elastography, פרמטרים מטבוליים ודלקתיים, מדידות היקפי גוף ואיכות חיים (Quality of life (QOL)). במסגרת מחקר זה נאספו גם דגימות צואה שנותחו עבור הרכב מיקרוביאלי.

במחקר זה, השתתפו כאמור 100 מטופלים (60% נשים, גיל חציוני 41.9±9.8 שנים ו-BMI של 42.3±4.7 ק"ג מטר2-) שהוקצו באופן אקראי. 80% השלימו את המעקב ב-6 חודשים ו-77% השלימו את המעקב ב-12 חודשים. שינוי תכולת השומן הכבדית והפוגת NAFLD היו דומים בקבוצת הפרוביוטיקה והאינבו 6 חודשים לאחר הניתוח (ציון של -0.9±0.5 לעומת 0.7±0.4-; p=0.059 ו-52.5% לעומת 40%; p=0.262, בהתאמה) ולאחר 12 חודשים.

רמות הפיברוזיס, אנזימי כבד, C-reactive proteinי(CRP), לפטין  וציטוקרטין-18 כמו גם QOL השתפרו כולן בתוך הקבוצות (p=0.014) אך לא בין הקבוצות (p=0.173) בנקודות 6 ו-12 חודשים לאחר הניתוח.

מגוון המיקרוביוטה בצואה (מגוון אלפא) גדל בנקודת 6 חודשים לאחר הניתוח בהשוואה למצב הבסיס בשתי הקבוצות (p=0.008) וירד שוב בנקודת 12 חודשים לאחר הניתוח בהשוואה לנקודת 6 חודשים (p=0.004) אך לא הגיע לרמת הבסיס.

על בסיס ממצאים אלו הסיקו החוקרים שמתן פרוביוטיקה לאחר ניתוח LSG לא משפר את התפקוד הכבדי, את המצב הדלקתי או את התוצאה הקלינית הכללית לאחר 6 ו-12 חודשים מהניתוח לעומת אינבו.

מקור: 

Sherf-Dagan, S. et al. (2018) International Journal of Obesity. 42

נושאים קשורים:  ניתוח שרוול,  השמנת יתר,  השמנה,  LSG,  פרוביוטיקה,  NAFLD,  BMI מדד מסת הגוף,  מחקרים
תגובות