חדשות

לראשונה פורסמו הנחיות תזונה מקצועיות לחולי קרוהן וקוליטיס כיבית

ההנחיות החדשות של האיגודים האירופיים מדגישות את חשיבות ניהול התזונה ככלי טיפולי חיוני במחלות מעי דלקתיות ולראשונה מספקות מידע מבוסס ומקצועי לרופאים ולחולים

דיאטה צמחונית. אילוסטרציה

האיגוד האירופי לתזונה קלינית (ESPEN) והאיגוד האירופי לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים (ESPGHN) פרסמו בחודש שעבר (אפריל), לראשונה, הנחיות מפורטות לחולים במחלות מעי דלקתיות. ההנחיות מדגישות את חשיבות ניהול התזונה ככלי טיפולי חיוני במחלות קרוהן וקוליטיס כיבית. עד כה הסתמכו חולים רבים גם על מידע שהוגדר בידי הרופאים כלא מקצועי דיו.

שכיחות מחלות המעי הדלקתיות נמצאת במגמת עלייה מתמשכת בעולם המערבי. בישראל מספר החולים מוערך בכ-40,000 מבוגרים וצעירים. בשנים האחרונות מתגברות העדויות הקושרות בין תזונה מערבית לבין העלייה בשכיחות מחלות אלו ומתחזקת ההנחה כי לתזונה חשיבות משמעותית בטיפול בהן.

למרות זאת, עד כה לא גובשו הנחיות מסודרות ומבוססות מצד גופי הבריאות בהקשר לדפוסי התזונה הנדרשת לחולי מחלות מעי דלקתיות, וחולים רבים גילו כי המידע בנושא זה איננו חד משמעי ולעתים אף נמצא סותר ולא אמין.

בין השאר מודגש בשני המסמכים שהכינו שני האיגודים:

התזונה המומלצת להפחתת הסיכון למחלות מעי דלקתיות בקרב מי שאינם חולים כוללת: תזונה עשירה בפירות ובירקות, תזונה עשירה באומגה 3 ודלה באומגה 6 והפחתת מזון מעובד ומתועש, המכיל כמויות גבוהות של שומן, סוכר ומתחלבים (מרגרינה, גלידות, רטבים, מזון מהיר). מומלצת הנקה, היכולה להוות גורם מגן מפני המחלות הללו.

אין דיאטה אחת נכונה למחלה: בעוד שרשת האינטרנט עמוסה במידע על דיאטות שונות המבטיחות לרפא את המחלה, הרי שאין דפוס אחיד שמתאים לכלל החולים. רוב המידע הקיים על דיאטות פופולריות (כגון: דיאטת פליאו, דיאטת הפחמימות המיוחדות או דיאטה טבעונית/ צמחונית) איננו מבוסס מחקרית ואינו מתאים לכל מטופל, מדגישים מחברי המסמכים.

יש להתייעץ עם הרופא המטפל ועם דיאטנית כדי להתאים את התזונה באופן אישי. לדוגמה, מטופלים עם מחלה פעילה או היצרויות לאורך המעי יידרשו במצבים מסוימים להפחית בצריכת הסיבים התזונתיים.

חשוב לנטר חסרים תזונתיים שעלולים לפגוע במצב הבריאותי של החולה. למשל, חוסר בויטמין B12 עלול לגרום לפגיעות נוירולוגיות, לדיכאון, לחרדה ולעייפות וחוסר בויטמין D וסידן עלול לפגוע בצפיפות העצם.

בזמן מחלה פעילה, ייעוץ תזונתי יכול לסייע בהפחתת התסמינים וזה כולל, בין היתר, המלצה על הפחתת צריכת הסיבים התזונתיים. לעומת זאת, כאשר המחלה בהפוגה, מומלץ, ושוב רק בהתייעצות עם הרופא המטפל ודיאטנית וכל עוד אין היצרויות במעי, לחזור בהדרגה לתזונה מאוזנת הכוללת פירות וירקות, ולא להסתפק בתזונה דלה בסיבים תזונתיים.

גם חולים במחלות מעי דלקתיות עלולים לסבול מהשמנה ומעודף משקל. השמנה עלולה להשפיע על המורכבות הכירורגית ועל התחלואה במחלות המעי. חשוב לציין כי השמנה איננה שוללת תת תזונה ואת תהליך הירידה במשקל יש לבצע רק כאשר המחלה בהפוגה.

מומלץ לשפר את מצב התזונה של המטופל לפני ביצוע ניתוח, כדי להפחית סיכון לסיבוכים ולקצר את משך האשפוז. לעתים, מומלץ לשלב הזנה בפורמולות מזון רפואי לתקופה מסוימת עד לשיפור המצב התזונתי. במקרה של תת תזונה, הסיכון לסיבוכים עולה בעקבות הניתוח.

לילדים עם מחלת קרוהן פעילה, מומלץ כטיפול ראשוני לשתות פורמולות מזון רפואי למשך כשמונה שבועות, ללא כל מזון נוסף, המסייעות לריפוי רירית המעי.

ד"ר הנית ינאי, מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי בילינסון, אמרה: "תזונה היא מרכיב חשוב בטיפול הכוללני במחלות מעי דלקתיות. קיימות המלצות שונות לטיפול תזונתי במחלות אלו, אולם לא קיימת דיאטה אחת שהוכחה כמועדפת על פני האחרות. רצוי שהתזונה תהיה מבוססת על מזון לא מעובד, ובמידה שאין הוריית נגד (כמו במצב של היצרויות או חסימות לאורך צינור העיכול), כדאי לתגבר צריכה של פירות וירקות".

לדברי ד"ר ינאי, "ייעוץ מקצועי אצל תזונאים העוסקים במחלות מעי דלקתיות הוא חלק מהטיפול הרב תחומי ומומלץ לכלל המטופלים. במסגרתו תינתנה המלצות אישיות, המתייחסות למצב המחלה הדלקתית, לחסרים התזונתיים, לבעיות ספיגה וגם למחלות רקע אחרות כמו השמנה, סוכרת, בעיות בכליות ועוד".

דניאלה קאופמן, דיאטנית קלינית מטעם עמותת הקרוהן והקוליטיס ומומחית במערכת העיכול, הוסיפה: "חולים רבים מתלבטים בשאלה מה עליהם לאכול והאם יש קשר בין תזונה למחלות מעי דלקתיות. חשיבותן של ההנחיות החדשות בכך שהן נותנות, לראשונה, מידע מבוסס ומקצועי בכל הקשור לתזונת החולים, שיכול למנוע מצבים של תת תזונה או חוסרים תזונתיים משמעותיים, שעלולים להחמיר את תסמיני המחלה ואת המצב התזונתי של החולה".

נושאים קשורים:  תזונה לחולי קרוהן,  תזונה לחולי קוליטיס כיבית,  מחלות מעי דלקתיות,  ESPEN,  ESPGHN,  האיגוד האירופי לתזונה קלינית,  האיגוד האירופי לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים,  חדשות
תגובות