חדשות

מחקר חדש: פתוגנים האחראים להרעלות מזון נמצאו במגבות מטבח

בכ-75% ממגבות הכותנה שנבדקו נמצאו סטפילוקוקוס אאוראוס ואי-קולי. שכיחות גבוהה של קוליפורמים נמצאה במשפחות עם ילדים ממעמד סוציואקונומי נמוך

מגבות מטבח. מצע למחוללי מחלות

מחקר חדש שהוצג בשבת האחרונה בכנס ה-ASM מיקרוב (והוקדש לחיידקים) של החברה האמריקנית למיקרוביולוגיה שנערך באטלנטה, ג'ורג'יה, מצא כי פתוגנים שאחראים להרעלות מזון כמו Staphylococcus aureus ו-E.coli נמצאו על מגבות מטבח במאוריציוס, גם אחרי חודש של שימוש רגיל בהן ולאחר כביסה ידנית ולא במכונת כביסה.

במחקר בודדו החוקרים מתוך14% מהמגבות שנדגמו את הפתוגן סטפילוקוקוס אאוראוס (הזהוב), חיידק אל-אווירני פקולטטיבי, עם שיעור נשאות גבוה באוכלוסיה הגורם למחלות שונות, בהתאם למקום הזיהום: זיהומים שטחיים בעור, אנדוקרדיטיס, דלקת ריאות, ואצל נשים עלול אף לגרום לתסמונת הלם רעלי בזיהום נרתיקי. את הפתוגן השני E.coli בודדו החוקרים ב-6% מאותן מגבות.

את הממצאים בכנס הציגה ד"ר סושילה בירנייה-הורדויאל מאוניברסיטת מאוריציוס. הממצאים שהוצגו הם מתוך מחקר גדול יותר שבודק את ההיגיינה במטבחים ובמשקי בית. אותו צוות רשם תוצאות זהות כאשר בדק חיידקים שנדבקו לשולחנות מטבח.

החוקרת מסרה כי למחקרה הנוכחי נאספו 100 מגבות מטבח – 36 עשויות מתערובת של כותנה וניילון, 33 רק מניילון ו-31 רק מכותנה בהתאם לסוג המגבת שהמקומיים משתמשים. השימוש באותן מגבות נמשך חודש ואחר כך נעשה המבדק לזיהוי הפתוגנים שדבקו במגבות, גם לאחר שעברו כביסה. החוקרים ביצעו תרביות לממצאים והמשתמשים נתבקשו להשיב לשאלון לגבי מאפיינים דמוגרפיים במשק הבית וכן לפרט למה שימשו המגבות.

במחקר נמצא כי החיידקים גדלו ב-49% ממגבות המטבח. "אני ציפיתי לשיעור גבוה יותר", אמרה החוקרת. אוכלוסיית החיידקים גדלה באופן מובהק יחד עם התרחבות המשפחה וכאשר נעשה שימוש באותן מגבות גם על ידי ילדיה.

בכמעט 75% ממגבות הכותנה נמצאה עלייה באוכלוסיית החיידקים, ב-42% ממגבות הניילון וכמעט בשליש מהמגבות שהן תערובת של כותנה וניילון. ההסבר להבדלים: כותנה היא בעלת יכולת ספיגה גדולה יותר, "חומר שומני ושאריות מזון נותרו בה זמן יותר וגדילת אוכלוסיית החיידקים נמשכה יותר זמן", הדגישה מציגת המחקר.

עוד צוין במחקר כי במגבות לחות נמצא ריכוז גדול יותר באופן מובהק של סוגי חיידקים כמו Enterococcus spp - חיידק הגורם לזיהומים ברקמה רכה, קוליפורמים ו-E.coli. אבל ה"סטפילוקוקוס הזהוב", כפי שהוא מכונה, נוטה להימצא במגבות לחות באורח מובהק יותר בהשוואה למגבות יבשות.

החוקרת הדגישה שאוכלוסיית ה-S.aureus בודדה בשיעור גבוה יותר ובאופן מובהק במשפחות ממעמד סוציואקונומי נמוך ובמשפחות עם ילדים וכן במשפחות גדולות והאוכלוסיה גדלה ככל שהמשפחה הגרעינית מתרחבת. שכיחות גבוהה של קוליפורמים נמצאה במשפחות המורחבות כאשר יותר מחבריה מתגוררים באותו משק בית.

עוד ציינה כי נוכחות הפתוגנים הללו היתה גבוהה באופן מובהק בתרביות שנלקחו ממגבות מטבח "רב שימושיות" בהשוואה למגבות שנועדו לשימוש יחיד בלבד. לא נמצא E.coli או S.aureus במגבות לשימוש יחידני בעוד שבמגבות לשימוש רב תכליתי נמצאו 7.3% E.coli ו-17.1% S.aureus.

החוקרת הדגישה בעת שהציגה את עבודתה כי הממצאים מדגימים שיש צורך ביותר חינוך בנושאי בריאות הציבור ובאופן ממוקד בצורך להחליף בתכיפות גבהה מגבות מטבח וגם להציג לציבור הרחב את פוטנציאל הפתוגנים שמגבות כאלו משמשות להן מדגרה.

נושאים קשורים:  פתוגנים,  מחוללי מחלות,  מגבות מטבח,  מחקר,  חיידקים,  חדשות,  היגיינה,  הרעלת מזון
תגובות
אנונימי/ת
14.06.2018, 10:55

השימוש באותן מגבות נמשך חודש???
מזל שלא שנתיים.

16.06.2018, 17:59

מידע מאד חשוב לכלל האוכלוסייה. ואכן כיום יש משקי בית רבים שעוברים לשימוש במגבות - גליל סוג של נייר סופג לשימוש חד פעמי. הבעיה היא הנזק האקולוגי של חומר בלתי מתכלה זה... אז - מומלץ לכבס מגבות בתכיפות לייבש אותן. ועדיף מגבות מטבח שאינן כותנה מלאה. הכותבת - אחות עם תואר שני באפידמיולוגיה.