פודקאסט

פרופ' איריס דותן: "דלקת פאוץ' עשויה להיות מפתח להבנת מחלת קרוהן"

יו"ר איגוד הגסטרואנטרולוגיה בראיון ל-Doctalk: "אנו עובדים כבר שנים על מחקר שבוחן את הגנטיקה, המיקרוביום והמאפיינים הקליניים של חולי פאוצ'יטיס כדי לנבא תחלואה"; על IBD: "יש עליה מדאיגה בהופעת המחלה בישראל". האזינו לתכנית המלאה

14.06.2018, 17:01

פרופ' איריס דותן, יו"ר האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה וכבד ומנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה במרכז רפואי רבין, התארחה ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל בהנחיית מאיה רונן והילה קורח. הראיון עסק בהרחבה במחלות קרוהן וקוליטיס, תכשירים ביולוגים, נשים ברפואה ועוד.

"דלקת הפאוצ'יטיס, שמתפתחת אצל חולים שעברו ניתוח פאוץ' בחלל הבטן, דומה מאוד למחלת מעי דלקתית ואף מזכירה קרוהן. אלא שבניגוד לקרוהן או קוליטיס, שעשויות להימצא אצל החולה שנים לפני שאובחנו, בדלקת פאוצ'יטיס ניתן לשים את האצבע על נקודת האפס של התפתחותה".

"בכל הנוגע לתכשירים ביולוגיים, יש לנו הישגים אדירים בישראל ותרומה משמעותית לקהילה הבינלאומית"

"השאלה שחולים כאלו תמיד הפנו אלינו - האם יש לי מחלת קרוהן? - העלתה לנו תחום שלם של מחקר לפיו דלקת הפאוץ' יכולה להיות מפתח להבנת מחלת קרוהן. יש לנו מענק מחקר גדול שבו אנחנו כבר כמה שנים בודקים את הגנטיקה, המיקרוביום, סמנים סרולוגים, מאפיינים קליניים של הסובלים מדלקת פאוץ' - על מנת לנבא מי יפתח מחלה ומי לא. כבר מצאנו מאפיינים כאלו. זהו אפיק מחקרי מאוד מבטיח".

"ישנה עליה מדאיגה בהופעת IBD בישראל" המשיכה פרופ' דותן,  "בחלקה היא קשורה לתזונה מערבית לקויה. מצד שני הספרות מצביעה על שינוי מגמה. אנחנו מבינים יותר חלק מהגורמים, מבינים איך להגיע למצב של הפוגות ממושכות, התכשירים יותר עוצמתיים. כמובן שהשאיפה היא להגיע להפוגה הארוכה ביותר, בכל המובנים".

"בכל הנוגע לתכשירים ביולוגיים בטיפול ב-IBD והצורה שבה מטפלים באמצעותם, ישנם כל מיני מדדים - שינויים בבדיקות הדם, ב-CRP, בקלפרוטקטין - שיכולים להראות האם התכשיר עוזר, התפתחות של נוגדנים כנגד תכשירים ואפילו אלגוריתמים פרמקולוגים כדי להתאים את אופן הטיפול, מינון וכיו"ב. בתחומים הללו יש לנו הישגים אדירים בישראל ותרומה רבה ובולטת לקהילה הבינלאומית".

לו"ז האזנה:

5:35 אבחון מחלות מעיים דלקתיות

13:49 קרוהן - יש סיכוי לפתרון?

18:20 טיפול תרופתי - האלגוריתם

25:10 אפיק מחקרי - ניבוי המחלה

29:30 תזונה והקשר למחלות מעיים דלקתיות

33:21 תכשירים ביולוגים

35:26 השתלת צואה

40:40 קידום המודעות בציבור

43:30 שוויון מגדרי בעמדות מפתח

48:08 רפואה מגדרית בגסטרו

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  doctalk,  פרופסור איריס דותן,  איגוד הגסטרואנטרולוגיה
תגובות
אנונימי/ת
15.06.2018, 09:26

מענין, תודה!

22.06.2018, 12:02

זוהי קריאה להתעוררות ולקיחת אחריות משותפת ומיידית על אופי ואינטנסיביות פעילות ארגון ארצ״י.
היות שפרשתי מתפקידי כחבר הוועד המנהל של ארצ״י - ארגון הרופאים העצמאיים, זהו מסר אישי לגמרי ממני אל כל אחת ואחד מכם.
אני מתנצל מראש על הנימה התקיפה/מטיפה - אני מדבר מדם ליבי...

באופן אבסורדי רק 5-6 מתוך אלפי רופאים עצמאיים ״קורעים את התחת״ עבור כולנו, בהתנדבות ומתוך תחושת אחריות - מקדישים שעות כל יום על חשבון עבודתם ומשפחתם, הכל כדי לחולל שינוי במעמד הרופאים והרפואה בישראל.

הפעילות כעת נכנסה לפאזה תקשורתית ומשפטית ויש תקווה להזזת דברים. התהליכים האלה דורשים ממון מעבר להשקעת המשאבים האישיים; אלא שארצ״י תתקשה להמשיך במאבק המורכב למענך ולמען הרופאים האחרים ללא מימון.

אני מתרשם שמרבית הרופאים מסתגרים בתוך בועת חשיבות עצמית, אגו ואשלייה שהדברים יסתדרו מעצמם.
בל נשכח לרגע, הרגולטור חשף את הבטן הרכה שלנו - חוסר-לכידות ואדישות, ובשל כך הצליח להכות בנו מספר פעמים ב-3 השנים האחרונות. ועוד ידו נטויה. אל תשגו באשליות - אנחנו נחשבים בעיני הרגולטור לעשירים, לחמסנים ולקשי הלב שיש להכות בהם בכל הזדמנות. זה נשמע טוב בתקשורת.

לדאבוני, מרבית הרופאים מגלים אדישות לפניות חוזרות לתרום ממרצם ומכספם למאבק שארצ"י מקדמת לטובתם. זהו אבסורד שארצ"י מנסה לפעול למען ציבור הרופאים ואילו אלה מפנים גב לעושים במלאכה.

אני מוכן לקבל שלכל אחת ואחד סיבות מוצדקות, ובכל זאת את/ה יכול/ה לכל הפחות לתמוך במאבק שהוא למעשה לטובת כל אחת ואחד מכם ולהעביר דמי חבר שנתיים לארגון בסך 1,800 ש״ח (לשנת 2018) לחשבון ארצ״י עמותת הרופאים העצמאיים בישראל 243200/89 בבנק לאומי סניף 843 (קרית אונו).
ניתן לשלם גם בדף התשלום בהו"ק חודשית של 150 ש"ח:

https://icredit.rivhit.co.il/payment/PaymentFullPage.aspx?GroupId=2a7b0e5f-8101-4b14-ab18-808248ace180&AspxAutoDetectCookie
Support=1

חשוב לא פחות שאת/אתה תעודד/י את חבריך הרופאים לעשות כמוך ולתרום למאבקנו הצודק והחשוב.
אני מניח שרואה החשבון שלך יאשר שהמדובר בהוצאה מוכרת. על מנת לקבל קבלה, יש להעביר את אישור העברת התשלום למייל [email protected]
אם כבר הצטרפת ושילמת דמי חברות בעמותה אזי תודה וסליחה על הטירדה.

תודה,
דובי.