אפידמיולוגיה

הפרעות תפקודיות במערכת העיכול בקרב ילדים במדינות הים התיכון

החוקרים הדגימו כי קיים הבדל בשכיחות ובסוג של הפרעות תפקודיות במערכת העיכול בין בנים לבנות ובין המדינות השונות באגן הים התיכון

מחלת קרוהן, כאבי בטן בילדים (צילום: אילוסטרציה)

קיים מעט מאוד ידע בנוגע לשכיחות של הפרעות תפקודיות במערכת העיכול (FGIDs - functional gastrointestinal disorders) בקרב ילדים החיים באזור אגן הים התיכון באירופה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את השכיחות של FGIDs בקרב ילדים ומתבגרים באזור זה.

החוקרים אספו מידע בנוגע ל-13,740 ילדים (גילאי 4-18 שנים) שהיו רשומים בפרויקט אזור הים התיכון באירופה (Mediterranean–European Area Project). מדובר במחקר בריאות שהתבסס על מידע מבתי ספר בקרואטיה, יוון, ישראל, איטליה, ירדן, לבנון, מקדוניה, סרביה וספרד. המידע נאסף בתקופה בין מרץ ליוני ובספטמבר בשנת 2016

החוקרים ניתחו מידע בנוגע ל-6,602 תלמידים בגילאי 4 עד 10 שנים (קבוצה A, גיל ממוצע 7.7 ± 1.9 שנים) ו-7,148 תלמידים בגילאי 11 עד שנים (קבוצה B, גיל ממוצע 13.8 ± 2.1 שנים). החוקרים זיהו ילדים עם FGIDs באמצעות התשובות שענו לשאלון על תסמינים הקשורים למערכת העיכול בילדים והתבססו על קריטריון רומא 3.

תוצאות המחקר הראו שבקבוצה A, השכיחות של FGIDs הייתה 20.7%. ההפרעות הנפוצות ביותר היו עצירות פונקציונלית (11.7%), תסמונת המעי הרגיז (IBS - irritable bowel syndrome, 4%), בליעת אוויר עודפת (aerophagia, 3.5%) ומיגרנה של הבטן (abdominal migraine, 3.1%). כמו כן, נמצא שהשכיחות של מיגרנה של הבטן הייתה גבוהה יותר באופן מובהק בקרב בנות בהשוואה לבנים (P=0.007).

החוקרים מצאו שבקבוצה B, השכיחות הכוללת של FGIDs הייתה 26.6%. ההפרעות הנפוצות ביותר היו עצירות פונקציונלית (13.3%), מיגרנה של הבטן (7.8%), בליעת אוויר עודפת (6.3%) ו-IBSי(5.6%). כמו כן, החוקרים מצאו כי בקבוצה B השכיחות של FGIDs הייתה גבוהה יותר באופן מובהק בקרב בנות בהשוואה לבנים (P<0.001). החוקרים מצאו הבדלים מובהקים בין המדינות בנוגע לשכיחות של הפרעות מסוימות.

מסקנות המחקר שעלו מניתוח המידע לגבי ילדים בגילאי 4-18 שנים ממדינות אגן הים התיכון באירופה הראו ש-FGIDs נפוצות יותר בקרב בנות. כמו כן, ההפרעות הנפוצות ביותר שנמצא היו עצירות פונקציונלית, בליעת אוויר עודפת, מיגרנה של הבטן ו-IBS. עם זאת, השכיחות של FGIDs משתנה מאוד בין אותן מדינות שנבדקו.

מקור: 

Scarpato,E. et al. (2018) Clinical Gastroenterology and Hepatology 16,6.

נושאים קשורים:  אפידמיולוגיה,  כאבי בטן,  IBS,  מדינות אגן הים התיכון,  מיגרנה של הבטן,  מחקרים
תגובות