• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
נזק כלייתי חריף

נזק כלייתי חריף ללא טריגר אינו שכיח בקרב מטופלים יציבים עם שחמת ומיימת

במחקר חדש נמצא שהשכיחות של AKI ללא טריגר ברור עמדה על 1.8% קרב מטופלים יצבים עם שחמת ומיימת, כאשר השכיחות עלתה עם חומרת המיימת, מה שמצביע על הצורך בניטור תכוף של תפקוד כלייתי במטופלים אלו

15.10.2018, 17:05
כליה (איור: אילוסטרציה)
כליה (איור: אילוסטרציה)

אירועים אקוטיים של תפקוד כלייתי לקוי או נזק כלייתי חריף (acute kidney injury, AKI) במטופלים עם שחמת הכבד יחד עם מיימת בדרך כלל נגרמים בעקבות אירוע חריף. השכיחות של AKI ללא טריגר ברור במטופלים יציבם עם שחמת ומיימת אינה ידועה. במחקר חשד שנערך ב-Toronto General Hospital בטורונטו, קנדה, ביקשו החוקרים לקבע את שכיחות של AKI במטופלים אלו ואת הגורמים המנבאים להתפתחות שלו.

בסך הכול 1,115 מטופלים יציבם עם שחמת עם תפקוד כבדי וכלייתי לקוי ברמה קלה, אך עם רמות משתנות של חומרת מיימת, משלושה ניסויים מבוקרים עם הקצאה אקראית של satavaptan לעומת פלצבו (קבוצה א, מיימת המחייבת למשתנים אך לא לניקור חלל הבטן; קבוצה ב, מיימת המחייבת ניקור תכוף של חלל הבטן; קבוצה ג, מיימת רפרקטורית) נכללו במחקר. AKI אובחן כאשר חלה עלייה של 0.3 מ"ג/ד"ל ומעלה ב-48 שעות ופחות או עלייה ב-50% ברמת הקריאטינין בסרום, ודורג לפי מכפלת העלייה ברמת הקריאטינין בסרום. החוקרים השתמשו בשני מדידות של רמת הקריאטינין בסרום שנמדדו עד הפרש של שבעה ימים בסקרינינג ובביצוע ההקצאה האקראית של ניסוי ב-satavaptan ללא אירועים חריפים בין שתי המדידות.

השכיחות של AKI ללא טריגר ברור עמדה על 1.8% בסך הכול, כאשר השכיחות עלתה עם חומרת המיימת. 95% מהמקרים היו בשלב 1, עם שיעור התקדמות של 15%, כאשר 3 הגיעו לרמת חומרה של סינדרום הפטו-רנאלי חריף מסוג 1. חומרת המיימת הייתה גורם הניבוי החזק ביותר של התפתחות AKI ללא טריגר ברור, אשר לא ניבאה תמותה כללית.

החוקרים מסכמים ששכיחות מוגברת של AKI במקרים של מיימת חמורה יותר למרות תפקוד כבדי וכלייתי לקויים בבייסליין מצביעים על הצורך בניטור תכוף של תפקוד כלייתי במטופלים אלו.

מקור:

Wong F, Jepsen P, Watson H, Vilstrup H. Un‐precipitated acute kidney injury is uncommon among stable patients with cirrhosis and ascites. Liver Int. 2018;38:1785–1792. https://doi.org/10.1111/liv.13738

נושאים קשורים:  נזק כלייתי חריף,  מיימת,  קריאטינין,  מחקרים
תגובות