מחלת צליאק

איך דיאטה נטולת גלוטן משפיעה על ריכוז הנוגדנים בדם בקרב ילדים שאובחנו במחלת צליאק?

החוקרים הדגימו כי ישנה ירידה בנוגדני IgA-TTG בקרב מרבית המטופלים לאחר שלושה חודשים תחת דיאטה נטולת גלוטן, אך לרוב הערכים אינם מגיעים לנורמה

לחם ללא גלוטן (צילום: אילוסטרציה)
לחם ללא גלוטן (צילום: אילוסטרציה)

מחלת הצליאק ניתנת לאבחון באמצעות תבחין סרולוגי לזיהוי IgA-TTG י(IgA against tissue transglutaminase) בקרב מרבית הילדים הסובלים מהמחלה. עם זאת, הריכוזים הגבוהים של הנוגדנים לרוב לא חוזרים לנורמה בחודשים הראשונים לאחר שהילד עבר לתזונה נטולת גלוטן (GFD - gluten free diet). כתוצאה מכך, קיים צורך במציאת סמנים סרולוגיים שיוכלו להעיד על היענות מספקת ל-GFD.

החוקרים ביצעו מחקר פרוספקטיבי בין אוקטובר 2012 לדצמבר 2015, בו הם בחנו את התגובה ל-GFD בקרב 345 ילדים (67% בנות, גיל ממוצע 8.4 שנים) אשר עברו ביופסיה מהתריסריון שאישרה את האבחנה של מחלת הצליאק. החוקרים בדקו את רמות ה-IgA-TTG ורמות ה-IgG נגד deamidated gliadin בסרום של המשתתפים בנקודת ההתחלה. לאחר שלושה חודשים שהילדים היו תחת GFD, החוקרים ביצעו בדיקות מעקב סרולוגיות.

תוצאות המחקר הראו ירידה בממוצע הגיאומטרי של ריכוזי ה-IgA-TTG מערכים של פי 72.4 לערכים של פי 5.2 מהגבול העליון של הנורמה, או בפקטור של 14.0 (רווח בר סמך 95%: 12.0-16.4). בקרב 80.6% מהילדים נצפתה תגובה משמעותית (מוגדרת כשינוי גדול יותר מהשינוי הטיפוסי המופיע בקרב מטופלים שאינם תחת GFD).

החוקרים מצאו כי רק בקרב 28.1% מהילדים נצפה שינוי משמעותי בריכוז נוגדני ה-IgG נגד deamidated gliadin. בנוסף, נמצא כי בקרב 83.8% ריכוז ה-IgA-TTG נותר מעל פי 1 מהגבול העליון של הנורמה ומעל פי 10 מהגבול העליון של הנורמה בקרב 26.6% מהילדים שהגיבו באופן משמעותי.

מסקנות המחקר הראו כי בקרב מרבית הילדים המאובחנים במחלת צליאק ריכוז ה-IgA-TTG יורד באופן משמעותי לאחר שלושה חודשים בהם הם טופלו עם GFD, אך במרבית המקרים, הערכים אינם מגיעים לנורמה. המידע שעלה מן המחקר בנוגע לשינויים בריכוזי הנוגדן יכול לשמש על מנת להעריך את התגובה של המטופל לדיאטה בטווח הקצר. כמו כן, ייתכן כי למטופלים עם תגובה משמעותית ל-GFD, עדיין יהיו רמות גבוהות של נוגדנים לאחר 3 חודשים.

מקור: 

Petroff, D. et al. (2018) Clinical Gastroenterology and Hepatology 16,9.

נושאים קשורים:  מחלת צליאק,  גליאדין דה-אמידי,  דיאטה נטולת גלוטן,  TTG,  מחקרים
תגובות