הפרעות אכילה

התנהגות אכילה כפייתית במחלת פרקינסון

במחקר חדש נמצא ש-39% מחולי פרקינסון מציגים פרופיל שמתאים לקריטריונים של "התמכרות לאוכל", אך הפרעת אכילה ביתר (binge eating) אינה שכיחה

14.02.2019, 17:46
אכילה רגשית, "ג'אנק-פוד" (צילום: אילוסטרציה)
אכילה רגשית, "ג'אנק-פוד" (צילום: אילוסטרציה)

הפרעות אכילה הן שכיחות במחלת פרקינסון ובדרך כלל מסווגות כהפרעות שליטה בדחפים, אך לא ידוע הרבה על תופעה זו בקרב חולי פרקינסון. במחקר חדש שנערך ב-Université Clermont Auvergne בצרפת והתפרסם בכתב העת Eating and Weight Disorders, ביקשו החוקרים לתאר סימפטומים ספציפיים ותחלואה נלווית בקרב מטופלים עם מחלת פרקינסון.

במשך 6 חודשים, 51 מטופלים עם מחלת פרקינסון (PD) אשר חוו שינויים משמעותיים בהרגלי אכילה לאחר האבחנה של פרקינסון עברו ראיונות במהלך בדיקות מעקב תקופתיות. החוקרים העריכו את הגובה ואת המשקל של כל מטופל, מצוקה פסיכולוגית, סימפטומים של הפרעת אכילה, התמכרות לאוכל, הרגלי אוכל ותשוקה לאוכל.

בקרב חולי PD אשר חוו הרגלי אכילה משתנים אחרי האבחנה, מעטים הציגו את הקריטריונים המלאים (3.9%) של binge eating disordersי(BED). עם זאת, 21.6% מהחולים חוו אפיזודות של אכילה תוך אובדן שליטה עם כמות גדולה של מזון בזמן קצר ו-39.2% עמדו בקריטריונים של satisfied food addictionי(FA) ללא BED. כמחצית מהאוכלוסייה חוו תשוקות למזון יותר מפעם בשבוע, כולל כל החולים עם FA. לגבי תחלואה נלווית, חולי FA PD מציגים תכונות אימפולסיביות וחרדה.

החוקרים מסכמים שמחקר זה מאשר את קיומו של פרופיל FA אצל חולי PD. הפרעות אכילה אפילו ב-PD הן מורכבות, ויש להן קריטריונים שונים הקשורים לאכילה ללא שליטה, FA ו-BED. הקשר בין חרדה לבין התמכרות לאוכל הקשורה ל-PD, בניגוד לציון הממוצע של המינון יומי של L-dopa או נוכחות של אגוניסטים לדופמין, מדגיש את הקיימות המורכבת של התמיכה הדופמינרגית של גזע המוח. מחקר על השכיחות המפורטת שלה הפרעות אלו באוכלוסייה זו יכול להיות מועיל בכדי להבין טוב יותר הפרעות הזנה או אכילה לא מוגדרים.

מקור:

de Chazeron, I., Durif, F., Chereau-Boudet, I. et al. Compulsive eating behaviors in Parkinson’s disease.  Eat Weight Disord (2019). https://doi.org/10.1007/s40519-019-00648-1

נושאים קשורים:  הפרעות אכילה,  כפייתיות,  מחקרים
תגובות