• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחסור ברופאים בארה"ב לטיפול ביותר מ-20 מיליון איש המכורים למשככי כאבים

בשל המחסור במומחים בטיפול בהתמכרות למשככי כאב בארה"ב, נבנו לאחרונה בבתי הספר לרפואה יותר מ-60 תכניות להכשרת רופאים בתחום

משככי כאבים (צילום: אילוסטרציה)

על פי הערכת הרופא הראשי של הממשל האמריקאי שפורסמו בדו"ח מיוחד, יותר מ-20 מיליון בני אדם בארה"ב מכורים לתרופות  ממכרות. אולם, לצד מגיפת השימוש במינוני יתר במשככי כאבים (אופיואידים) בארה"ב ואזהרת ה-CDC השבוע מפני גל שלישי במגיפה הזאת ומפני ההתגברות הצפויה במימדי ההתמכרות לתרופות הנרקוטיות, התברר גם כי במדינה ענקית זאת אין מספיק רופאים שהתמחו בטיפול ייעודי בהתמכרויות.

באחרונה, כך דווח השבוע ברשת NBC וכן ברדיו הציבורי NPR, נבנו בכמה ממוסדות הלימוד לרפואה יותר מ-60 תכניות "פלו-שיפ" מיוחדות להכשרת רופאים צעירים לטיפול במתמכרים.

כל תכנית הכשרה כזאת היא לשנה עד שנתיים עבור בוגרי לימודי רפואה (פוסט-דוקטור) וההכשרה ניתנת במרפאות ובבתי חולים שונים. התכנית מבוססת על "גישות מבוססות ראיות וממצאים מדעיים" כיצד לטפל בהתמכרות.

לתכנית בנושא זה בבית הספר לרפואה בשיקגו התקבלה, למשל, ד"ר הילרי תמר, בת 28, רופאה אידיאליסטית בשנת ההתמחות השנייה שלה ברפואת משפחה. היא נחשפה לראשונה לנחיצות ההכשרה המיוחדת כאשר עדיין למדה בשנה הרביעית בבית הספר לרפואה באריזונה בטרם עברה לשיקגו. בראיון לתכנית הטלוויזיה האמריקאית סיפרה כי בדעתה, עם סיום ההתמחות, להשתתף בהתמחות-על ברפואת התמכרות שהיא רואה בה מקצוע כמו רפואה ראשונית. "אין זה מספיק רק לאבחן את הבעיה - על הרופא לדעת ליצור מערכת יחסים יציבה עם מטופלים מכורים כדי לנסות לשכנעם לחדול מנטילת משככי כאבים שלא לצורך", ציינה.

אחת החוקרות הוותיקות (עשר שנים) בתחום ייחודי זה של רפואה לשם מניעת התמכרות היא ד"ר אנה למבקה, מנהלת יחידה מיוחדת בנושא שהופעלה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. היא סיפרה שעד כה התקשתה למצוא סטודנטים לרפואה או אפילו מתמחים צעירים שיגלו עניין ברפואת ההתמכרות, אלא שכיום חל שינוי והדור העתידי של רופאים מתחיל להבין את חשיבות הנושא.

עד כה התמחות ברפואת התמכרות בארה"ב היתה במסגרת לימודי פסיכיאטריה אבל ב-2015 חל שינוי במודל כאשר ה-American Board of Medical Specialties הנהיג רשיון מיוחד לרופא לעסוק בתחום הזה והכיר ברפואה העוסקת במניעת התמכרות ובטיפול במתמכרים כתחום התמחות ייעודי ונפרד שמחייב הכשרה ואימון רופאים בשונה מתחומי רפואה אחרים.

רק בשנה שעברה אישרה ה-ACGME – המועצה לאקרדיטציה של בוגרי חינוך רפואי – את תכנית הפלו-שיפ הראשונה גם במטרה להתמודד עם המגיפה ועם השלכותיה מרחיקות הלכת על בריאותם של מיליוני בני אדם. כמה מהמתמחים הצעירים סימנו כבר כיוונים ויעדים עבורם: התמקדות במתן טיפולים בנשים הרות כדי לחלצן מהשימוש בסמים ובמשככי כאב.

בין בתי הספר שהפעילו באחרונה תכנית ייעודית שכזאת נמצא בית הספר לרפואה בסיאטל במסגרת התמחות ברפואת משפחה. גם בית הספר לרפואה בפניקס, אריזונה, הפעיל תכנית זו ובשנה שעברה קיבל הכרה מה-ACGME – צעד שהחל למשוך יותר רופאים צעירים להתמחות בתחום זה באופן ספציפי.

כמה מהמתמחים אמרו כי הם סבורים שיש לשלב רפואת התמכרות במערך הרפואה הראשונית בקהילה. מומחים אלה גם יוכלו להציע תרופות כדרך טיפול בהתמכרות – למשל buprenorphine – תרופה שהראתה, על פי הדיווח ב-NBC, הפחתה בסיכון למוות כתוצאה מנטילת תרופות במינוני יתר על ידי מי שהיו מתמכרים ועברו טיפול יעיל עם סימני התאוששות והחלמה.

נושאים קשורים:  התמכרות למשככי כאב,  חדשות,  אופיואידים,  טיפול בהתמכרויות
תגובות