חדשות

בילינסון, מכון כללית למחקר ומיקרוסופט ישראל פיתחו תוכנה לחיזוי סיכון לנפילות קשישים

הפיתוח המבוסס על ניתוח משולב של תמונה תלת ממדית ומידע מתוך תיק רפואי של נבדק זכה בפרס ראשון בתחרות "האקתון" שנערכה בשבוע שעבר

צילום בתלת ממד של מבדק לשם חיזוי סיכון לנפילה (באדיבות המרכז הרפואי בילינסון)

צוות משולב של בית החולים בילינסון, מכון כללית למחקר ומיקרוסופט ישראל למחקר ופיתוח זכה במקום הראשון הכללי ובנוסף ב"בחירת הקהל" בתחרות "ההאקתון" השנתית של מיקרוסופט, על פיתוח אב טיפוס של מערכת תוכנה חדשנית המסוגלת לחזות סיכון של נפילות קשישים – וזאת כדי לסייע במניעתן.

המערכת מבוססת על ניתוח משולב של תמונה ומידע מתוך התיק הרפואי של הנבדק.

תחרות האקאתון השנתית של מיקרוסופט התקיימה בשבוע שעבר. זה אירוע ההאקתון הגדול בישראל. השתתפו בו כ-1,000 עובדי מיקרוסופט בארץ ו-23,000 ברחבי העולם שהגישו לתחרות עשרות פרויקטים.

הבעיה השכיחה של נפילות בקרב האוכלוסייה המבוגרת מייצרת עול כבד על המטופלים, משפחותיהם ומערכת הבריאות כאחד, ציינו מפתחי התוכנה. שיעור הנפילות בקרב בני 65 ומעלה מגיע ל-30%, ובקרב פרטים עם ירידה קוגניטיבית - השיעור כפול.

נפילות אלו גורמות לעליה ישירה בתחלואה, בתמותה ובאשפוזים ארוכי טווח במוסדות שיקומיים. נוסף על כך, למעלה משני שלישים מהמטופלים שפנו לטיפול רפואי בשל אירוע נפילה - יחוו אירוע נוסף בשנה הקרובה.

במסגרת שיתוף הפעולה עבדו יחד צוותי רפואה, סיעוד מחקר ופיזיותרפיה מבילינסון יחד עם מהנדסי מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח ואנשי ה-Data science ממכון כללית למחקר. המטרה הייתה לפתח כלי תוכנה חדשני, שמיש וזמין לזיהוי חכם של מטופלים בסיכון לנפילה.

הפתרון שגובש מתבסס על שילוב בין אלגוריתם המושתת על נתוני טקסט מהתיק הרפואי לבין מערכת ה-Kinect המאפשרת זיהוי הפרעות בתבנית ההליכה והיציבה באמצעות ניתוח תמונה תלת ממדית. כך נוצר האב טיפוס שזיכה את הצוות במקום הראשון בתחרות.

משירותי בריאות כללית ובית החולים בילינסון נמסר: "מאמץ הבזק (או בעגה המקצועית של אנשי תוכנה - הקאתון) של חברת טכנולוגיה מובילה יחד עם אנשי מקצוע בבית החולים  הוא מודל  לקידום חדשנות במערכת הבריאות. תוצאות שיתוף הפעולה הזה אכן הביא לזכייה במקום הראשון. הוא מספק עוד 'תו-תקן של מצוינות' למאמצי החדשנות של הכללית - הנחשבת מובילה בינלאומית בתחום."

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "בילינסון",  "מיקרוסופט",  האקתון,  מכון המחקר של ה"כללית",  נפילות בקשישים
תגובות
04.11.2019, 19:43

מצוין אשמח להבדק הריני כמעט בן 74 וברוך השם לא נפלתי מעולם
לילה טוב