הליקובקטר פילורי

הקשר בין הליקובקטר פילורי לאסתמה בילדים

ישנה מחלוקת ביחס לקשר בין זיהום הליקובקטר פילורי (H. pylori) לאסתמה בקרב ילדים. מחקר זה מצא כי ל-H. pylori ולדלקת הקיבה הנובעת ממנו יש תפקיד מגן בסיכון לאסתמה בילדים

15.10.2020, 14:47
הליקובקטר פילורי (צילום: אילוסטרציה)
הליקובקטר פילורי (צילום: אילוסטרציה)

ישנה מחלוקת ביחס לקשר בין זיהום הליקובקטר פילורי (H. pylori) לאסתמה בקרב ילדים. מחקר זה בדק את הקשר בין ממצאים סרולוגים של H. pylori ורמות פפסינוגן (PG) כסמנים המעידים על דלקת בקיבה, לאסתמה אצל ילדים.

מחקר מקרה-ביקורת מבית חולים אחד זה, נערך בקרב ילדים בגילאים 4.8 ועד 17.3 שנים בישראל. 75 מטופלים עם אסתמה גויסו דרך מרפאת ריאות ו-160 מטופלים ללא אסתמה נרשמו לקבוצת הביקורת. באמצעות מבחני ELISAי(Enzyme-Linked Immunosorbent Assay) נמדדו נוכחותם של נוגדני IgG של H.pylori, נוגדני IgG לגורם הוירולנטי של H.pylori,יCagAי(cytotoxin-associated gene A), רמות PG בסרום וחשיפה לפתוגנים אחרים הקשורים למחלות מעיים (שיגלה). ניתוח הנתונים בוצע ע"י מודלים של רגרסיה לוגיסטית מרובת משתנים.

בקרב קבוצת חולי האסתמה, 25% היו עם נוגדני IgG ל-H.pylori בדם ו-40% בקרב קבוצת הביקורת (P=0.03). תוצאות סרולוגיה חיוביות לנוגדני IgG ל-CagA היו קשורות לירידה בסיכון לאסתמה (יחס סיכויים מותאם - 0.33 רווח בר סמך של 95% - 0.11-0.95) אבל לא תוצאות סרולוגיה שלילית ל-CagA (יחס סיכויים מותאם - 0.70, רווח בר סמך של 95% - 0.32‐1.54). ילדים שהיו חיוביים סרולוגית ל-H. pylori עם יחס פפסינוגן 1: פפסינוגן 2 של מתחת ל-6.78 (דלקת קיבה קשה) היו בסבירות נמוכה יותר לאסתמה (יחס סיכויים מותאם - 0.31, רווח בר סמך של 95% - 0.10-0.89) מאשר ילדים עם תוצאות סרולוגיות שליליות. לא היה הבדל בחשיפה לשיגלה בין קבוצות המקרה לביקורת וגם לא בין המקרים שהיו חיוביים או שליליים סרולוגית ל-H.pylori. בקרב הילדים האסתמטיים, תפקודי הריאות לא היו שונים בהתאם לחיוביות/שליליות התוצאות הסרולוגיות ל-H. pylori.

ל-H. pylori ולדלקת הקיבה הנובעת ממנו יש תפקיד מגן בסיכון לאסתמה בילדים. מחקר נוסף נדרש כדי להעריך את המסלול הסיבתי האפשרי.

מקור:

Elias N. at el. (2020) Pediatric Pulmonology. 9:2236-2245

נושאים קשורים:  הליקובקטר פילורי,  אסטמה בילדים,  דלקת קיבה,  מחקרים
תגובות