• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
מחקרים

אוסטקינומאב יעילה מאזאתיופירין למניעת חזרת מחלה אנדוסקופית בחולי קרוהן לאחר ניתוח

בעוד ששיעור חזרת מחלה עמד על 54.5% בקבוצת האזאתיופירין, בקבוצת האוסטקינומאב רק 28% מהמטופלים חוו חזרת מחלה אנדוסקופית

מחלת קרוהן (צילום: אילוסטרציה)

מניעה של חזרת מחלה בתר-ניתוחית מהווה יעד טיפולי חשוב במחלת קרוהן. בעוד שאחת האפשרויות הטיפוליות הינה אזאתיופירין, נכון להיום ישנו מיעוט מידע בנוגע ליעילות של אוסטקינומאב בהיבט זה.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת United European Gastroenterology Journal חוקרים השוו את היעילות של אזאתיופירין לזו של אוסטקינומאב במניעת חזרת מחלה אנדוסקופית בתר-ניתוחית בחולי קרוהן.

המחקר בוצע במתכונת רטרוספקטיבית ונכללו בו 32 חולים אשר קיבלו אוסטקינומאב ו-31 חולים אשר קיבלו אזאתיופירין בתשעה מרכזים רפואיים. כלל המטופלים עברו כריתת מעי טרם השתתפותם במחקר. התוצא העיקרי שנבדק במחקר הנוכחי היה חזרת מחלה אנדוסקופית בתר-ניתוחית לאחר שישה חודשים אשר הוגדרה כאינדקס Rutgeerts השווה או גדול מ-i2.

החוקרים ביצעו התאמת ציון זיקה לשתי הקבוצות על מנת לתקנן את התוצאות לגורמי הסיכון הבאים:  עישון, מחלה פיסטולרית, פנוטיפ המחלה, כריתת מעי קודמת, גובה כריתה וטיפול עם שתי תרופות ביולוגיות או יותר טרם המחקר הנוכחי.

תוצאות המחקר הדגימו כי לאחר שישה חודשים, שיעור חזרת מחלה אנדוסקופית בתר-ניתוחית היה נמוך יותר בחולים שקיבלו אוסטקינומאב לעומת אזאתיופירין ועמד על 28% לעומת 54.5% (p=0.029). השיעור של מטופלים עם מחלה אנדוסקופית עם ציון Rutgeerts השווה או גדול מ-i2b עמד על 20.8% בחולים שקיבלו אוסטקינומאב ו-42.5% בחולים שקיבלו אזאתיופירין (p=0.066). בנוסף, שיעור החולים עם חזרת מחלה קשה אשר הוגדרה כציון Rutgeerts השווה או גדול מ-i3 עמד על 16.9% בלבד בקבוצת האוסטקינומאב לעומת 27.9% בקבוצת האזאתיופירין (p=0.24).

ממצאי מחקר זה מעידים כי ככל הנראה, אוסטקינומאב יעילה מאזאתיופירין במניעת חזרת מחלה אנדוסקפית בתר-ניתוחית בחולי קרוהן.

מקור: 

Buisson, A., Nancey, S., Manlay, L., Rubin, D.T., Hebuterne, X., Pariente, B., Fumery, M., Laharie, D., Roblin, X., Bommelaer, G., Pereira, B., Peyrin-Biroulet, L., Vuitton, L. and (2021), Ustekinumab is more effective than azathioprine to prevent endoscopic postoperative recurrence in Crohn's disease. United European Gastroenterol J, 9: 552-560. https://doi.org/10.1002/ueg2.12068

נושאים קשורים:  מחקרים,  אזאתיופרין,  חזרת מחלה,  אוסטקינומאב,  מחלת קרוהן
תגובות