חדשות

השהיית הידוק חבל הטבור משפרת את הישרדותם של פגים

ניתוח נתונים רחבי היקף מעיד: הידוק מושהה של 2 דקות לפחות של חבל הטבור בפגים מוביל לשיפור זרימת הדם, להפחתת הצורך בעירויי דם ולשכיחות נמוכה יותר של סיבוכים חמורים

חבל הטבור (אילוסטרציה)
חבל הטבור (אילוסטרציה)

מחקר חדש מראה שאם רופאים מחכים לפחות שתי דקות לאחר הלידה כדי להדק את חבל הטבור המקשר את התינוק לשלייה שעדיין נמצאת בתוך רחם האם, הם משפרים משמעותית את שיעורי ההישרדות של פגים. על המחקר דווח השבוע בניו יורק טיימס.

הידוק חבלים מושהה, התערבות שניתן להכניס בעלות נמוכה יחסית, מאפשרת לדם טבורי, העשיר בברזל, תאי גזע ונוגדנים, לזרום חזרה לתינוק. מומחים אומרים כי הנתונים שהתקבלו במחקר משכנעים.

המכללה האמריקאית למיילדות וגיניקולוגיה כבר ממליצה לדחות את הידוק חבל הטבור ב-30 עד 60 שניות עבור ילודים ופגים המוגדרים כמי שנולדו לפני שבוע 37 להריון. נמצא כי הידוק מושהה בפגים מוביל לשיפור זרימת הדם, להפחתת הצורך בעירויי דם ולשכיחות נמוכה יותר של סיבוכים חמורים כמו נמק אנטרוקוליטיס או דלקת של מערכת העיכול.

המחקר החדש ביקש גם לקבוע את הזמן האופטימלי להמתין לפני ההידוק. ההמתנה הארוכה ביותר שנבדקה עמדה על שלוש דקות לאחר הלידה. ד"ר אנה לין סיידלר, המחברת הראשית של שני מאמרי סקירה חדשים ועמיתת מחקר בכירה באוניברסיטת סידני באוסטרליה, אמרה "הופתענו מכך שהממצאים היו עקביים, ככל שמחכים יותר כך עולה הסיכוי להפחית תמותה".

דחייה של שתי דקות נראית אופטימלית

שני מאמרים חדשים, שפורסמו בכתב העת The Lancet, ניתחו עשרות מחקרים שכללו אלפי תינוקות שנולדו בבתי חולים במספר מדינות, כולל בריטניה, הודו, איראן וארה"ב.

אחת הסקירות השוותה את יעילותן של שלוש טכניקות: הידוק מיידי של חבל הטבור, הידוק מושהה וחליבת חבל טבור שלם כך שיותר דם יזרום לפג (Deferred cord clamping, cord milking, and immediate cord clamping).

המאמר בחן 48 מחקרים אקראיים וניתח נתונים על 6,367 תינוקות. התוצאות הראו כי הידוק מושהה של חבל הטבור הפחית את מספר מקרי המוות של פגים בבית החולים בשליש, בהשוואה להידוק מיידי. לא היו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין כל ההתערבויות האחרות.

סקירה שנייה ומטה-אנליזה, שכללה נתונים מ-47 ניסויים עם 6,094 משתתפים, השוותה חליבה של חבל הטבור עם הידוק מיידי של פחות מ-45 שניות לאחר הלידה, בין 45 שניות ועד 120 שניות לאחר הלידה ושתי דקות או יותר לאחר הלידה. הניתוח מצא שהדחייה הארוכה ביותר של הידוק חבל הטבור הובילה לתוצאות הטובות ביותר בהישרדות העובר, בהשוואה להידוק מיידי. המחברים ציינו שאם הפג נזקק להחייאה מיידית, יש לשמור על חבל הטבור בשלמותו כל עוד ניתן לבצע בפג החייאה בו זמנית.

כ-13 מיליון פגים נולדים מדי שנה ברחבי העולם וכמעט מיליון מהם מתים בתוך חודש מלידתם. להתערבות בעלות נמוכה, באמצעות טכנולוגיה פשוטה, כמו הידוק מושהה של חבל הטבור, יש פוטנציאל להציל חיים רבים. בארה"ב, לידה מוקדמת היא אחת מגורמי המוות המובילים בקרב תינוקות. המרכז הלאומי האמריקאי לסטטיסטיקה בתחום הבריאות דיווח כי בשנה שעבר עלה שיעור תמותת תינוקות במדינה לראשונה מזה עשרות שנים.

עם זאת, יישום שינוי בהנחיות להשהיית הידוק חבל הטבור למשך שתי דקות או יותר יכול להיות מסובך כיוון שפגים רבים בארה"ב נולדים בניתוח קיסרי ומצבם דורש החייאה.

נושאים קשורים:  חבל הטבור,  פגים,  מיילדות,  מחקרים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.11.2023, 11:42

איני גינקולוג אך זכור לי היטב שDeferred cord clamping כבר הוכח כטוב לכול התינוקות בכלל. בעודות הנ"ל שמו דגש על הפגים אך ההסבר הפיזיולוגי שמאחורי פעולה זו תקף באופן הגיוני לכל רך נולד