חדשות

התפרצות Mpox בקונגו והחשש מחזרת מחלת אבעבועות שחורות

לצד התפרצות זן קטלני של אבעבועות הקוף בקונגו, דו"ח חדש מהאקדמיות הלאומיות למדעים בארה"ב קורא להיערך להתפרצות אבעבועות שחורות ומעלה חשש לשימוש בנגיף הוריולה לצורכי טרור

אבעבועות הקוף. שני שלישים מהחולים בקונגו הם ילדים. צילום: ויקימדיה/ CDC

בשנה החולפת נרשמו בקונגו יותר מ-14,500 מקרים חשודים באבעבועות הקוף ויותר מ-650 מקרי מוות. בחודשיים הראשונים של 2024 היו יותר מ-3,500 מקרים חשודים ב-Mpox ויותר מ-250 מקרי מוות.

כ-400 מקרים של אבעבועות הקוף Mpox מאובחנים מדי שבוע בקונגו, רובם בילדים. עד כה בשנת 2024, 87% ממקרי המוות מהמחלה היו בקרב ילדים מתחת לגיל 15. מדענים מסבירים שזן הנגיף (clade 1) קטלני במיוחד - חולה אחד מכל עשרה מת, וכי הנגיף מתנהג אחרת - מתגלה באזורים חדשים ובאוכלוסיות חדשות ומתפשט בדרכים חדשות, כולל הדבקה ביחסי מין, ובנוסף בדיקות אבחון אינן מצליחות לאתר אותו. אתר NPR האמריקאי עסק במחלה בכתבה בסוף השבוע.

גם בארה"ב נרשמה עלייה במספר המקרים. מספר המאובחנים ב-Mpox הוכפל בהשוואה למספר המאובחנים בתקופה זו בשנה שעברה, ומומחים מדגישים את החשיבות של שיפור כיסוי החיסונים עם עלייה בסיכוני ההעברה. על פי נתונים המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) האמריקאי, עד לאמצע חודש מרץ 2024 היו 511 מקרים שדווחו לעומת פחות מ-300 מקרים עד סוף מרץ 2023. הנגיף המתפשט בקונגו הוא תת סוג של הנגיף ועד כה לא אובחן בארה"ב.

"בחצבת אנחנו יודעים מה לעשות. נגד כולרה אנחנו יודעים מה לעשות. נגד פוליו אנחנו יודעים מה לעשות. אלה דברים שקיימים כבר הרבה זמן. עבור Mpox, הרבה מהאלמנטים הם חדשים", אומר ד"ר רוזמונד לואיס, המנהל הטכני של ארגון הבריאות העולמי ומנהל חירום לנושא Mpox.

בשלב זה, ההתפרצויות מתרחשות בכפרים נידחים באזורים מיוערים בצפיפות בצפון ובמרכז קונגו. בחלק מהמקרים המחלה קלה וגורמת לנגעים בלבד ובאחרים מדובר בסימפטומים של חום, חולשה ונגעים כואבים בכל הידיים, הפנים והגב, עד למוות.

זן הנגיף הנפוץ בקונגו נקרא קלד I והוא קטלני פי עשרה מקלד II, שנמצא במערב אפריקה וגרם להתפרצות הגלובלית. המינוח clade מציין שלזנים יש אב קדמון משותף. כשני שלישים ממקרי קלד I בקונגו הם בילדים מתחת לגיל 15. ההשערה היא שמבוגרים חסינים במידה מסוימת בשל חשיפה ובשל החיסון שקיבלו לפני הכחדת המחלה בשנת 1980.

בדצמבר האחרון הוציא ה-CDC התרעה לגבי סוג זה של הנגיף שמתפשט בקונגו ושעדין לא זוהה בארה"ב. בשל מספר המקרים ומספר הילדים שהושפעו, מומחים רבים מודאגים מהתפשטות אזורית.

Mpox, אבעבועות הקוף, הוא קרוב משפחה חמור פחות של נגיף האבעבועות השחורות (Smallpox) והוא מתפשט באמצעות מגע אישי קרוב. תסמינים ראשוניים הם בדרך כלל דמויי שפעת, כולל חום, צמרמורות, תשישות, כאבי ראש וחולשת שרירים, ולעיתים קרובות לאחר מכן פריחה עם נגעים שנעלמים לאחר כמה שבועות.

חשש: התפרצות זן חדש של נגיף אבעבועות שחורות

דו"ח חדש מהאקדמיות הלאומיות למדעים, הנדסה ורפואה של ארה"ב קורא למדינה להיערך להתפרצות אבעבועות שחורות, Smallpox. בעוד שארגון הבריאות העולמי הכריז על מיגור נגיף האבעבועות השחורות המידבק והקטלני מאוד בשנת 1980, מומחים עדיין מודאגים מכך שארה"ב לא תהיה מוכנה כדי לערוך מספיק בדיקות, חיסונים וטיפולים. לפי ארגון הבריאות העולמי, רק ארה"ב ורוסיה מחזיקות כיום דגימות חיות למחקר על נגיף הווריאולה אורטופקס, הגורם לאבעבועות שחורות. מאז שחברת ביוטכנולוגיה אמריקאית הכריזה ב-2017 כי מדען קנדי ​​סינתז וירוס אבעבועות סוס שנכחד (גם נגיף אורטופוקס) במעבדה כחלק מניסיון לייצר חיסונים בטוחים יותר לאבעבועות שחורות, מדענים חוששים שאולי הנגיף לא נעלם.

"הרעיון שהנגיף נמצא רק בשתי מעבדות לא מחזיק יותר מים", אמר ד"ר מייקל אוסטרהולם, מנהל המרכז לחקר ומדיניות מחלות זיהומיות של אוניברסיטת מינסוטה (CIDRAP), המוציא לאור של CIDRAP News. "אני מאמין עד היום שייתכן מאוד שזה עדיין יכול להיות בידיים אחרות, במיוחד בצפון קוריאה".

הדו"ח, שנעשה בהוראת הממשל האמריקאי למוכנות אסטרטגית ותגובה, מכיר גם הוא באיום: "ההתקדמות במדע הגנום ובהנדסה גנטית מעלה את האפשרות של יצירה מחדש מכוונת ושימוש לרעה בנגיף וריולה על ידי טרוריסטים, עם פוטנציאל ליצור זן קטלני ומתפשט יותר".

הדו"ח קורא ליצירת מפת דרכים למחקר אבעבועות שחורות ומסלולים לקראת רישוי ומסחור של חיסונים נגד אבעבועות שחורות במינון בודד הניתנים להתאמה וניתנים להרחבה וכן הכנה של מערך של תרופות אנטי-ויראליות חדשות ומשולבות ותרופות ביולוגיות שאינן חיסונים.

נושאים קשורים:  אבעבועות הקוף,  וריולה,  אבעבועות שחורות,  קונגו,  טרור ביולוגי,  ארה"ב,  חדשות
תגובות