מחקרים

ננו-חלקיקים בשאיפה לטיפול משופר בפיברוזיס ריאתי אידיופתי

החוקרים שאפו לבדוק שיטת אינהלציה חדשה שיכולה להעביר תרופות ביעילות ישירות לריאות, תוך עקיפת מחסומי הריר והמטריצה החוץ תאית שבדרך כלל מעכבים טיפולים כאלה

במחקר ניסיוני, נמצא כי פיברוזיס ריאתי אדיופתי (IPF), מחלת ריאות מורכבת הקשורה לגיל ללא סיבה ברורה, מציגה אתגרים משמעותיים בטיפול בשל חדירה מוגבלת של תרופות למיקרו-סביבה של אפיתל הריאה. החוקרים פיתחו ליפוזומים שחודרים מחסום כפול וניטלים בשאיפה (AN-TR) באמצעות TCEPי(tris-2-carboxyethyl-phosphine) ו-L-arginine. מטרת ליפוזומים אלה להתגבר על מחסומי הריר בקנה הנשימה והמטריצה החוץ-תאית (ECM) באיינטרסטיציום, ולשפר את הפיזור של תרופות כמו נינטדניב (nintedanib) ונביטוקלקס (navitoclax) בכל חלקי הריאות.

במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב בעת Advanced functional materials, החוקרים שאפו לבדוק שיטת אינהלציה חדשה שיכולה להעביר תרופות ביעילות ישירות לריאות, תוך עקיפת מחסומי הריר והמטריצה החוץ תאית שבדרך כלל מעכבים טיפולים כאלה.

המחקר בוצע תוך שימוש בגישה מתוחכמת לבניית ליפוזומים, המאפשרת חדירה עמוקה והתפשטות אחידה של נינטדניב ונביטוקלקס בריאות. שיטה זו נועדה לשפר את הסרת תאים מזדקנים בקנה הנשימה ובאלבאולי, ולהגביר את היעילות של נינטדניב לטיפול בפיברוזיס ריאתי אדיופתי.

מתוצאות המחקר עולה כי אסטרטגיית אינהלציה חדשנית זו מאפשרת פיזור יסודי ואחיד של הטיפול בכל הריאות, דבר המעיד על שיפור משמעותי ביעילות הטיפול בפיברוזיס ריאתי אדיופתי.

החוקרים סיכמו כי הליפוזומים בשאיפה החודרים למחסומים כפולים מייצגים מערכת אספקה מבטיחה ולא פולשנית לתרופות קליניות מקו ראשון, המציעה שיפור משמעותי ביעילות הטיפול בפיברוזיס ריאתי אדיופתי.

מקור:

M.-Y. Yang, M.-M. Han, L. Tang, Y.-Y. Bi, X.-N. Li, J.-H. Jeong, Y. Wang, H.-L. Jiang, Dual Barrier-Penetrating Inhaled Nanoparticles for Enhanced Idiopathic Pulmonary Fibrosis Therapy. Adv. Funct. Mater. 2024, 2315128. https://doi.org/10.1002/adfm.202315128

נושאים קשורים:  מחקרים,  פיברוזיס ריאתי,  נינטדיניב,  פיברוזיס ריאתי אידיופתי,  ליפוזומים,  ננו-חלקיקים,  נביטוקלקס
תגובות