• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
מחקרים

מתאמים קליניים של הפרעות נשימה בחולים עם טרשת נפוצה חמורה

מטרת החוקרים הייתה לבחון הפרעות נשימה בחולי טרשת נפוצה עם ציון מצב מוגבלות מורחבת (EDSS) ⩾ 6.5

הפרעות נשימה נותרות מתוארות באופן חלקי בטרשת נפוצה, למרות שהן גורם מוות תכוף. לאחרונה, פורסמו בכתב העת Multiple Sclerosis Journal, ממצאיו של מחקר בו חוקרים ביקשו להעריך הפרעות נשימה בחולי טרשת נפוצה עם ציון מצב מוגבלות מורחבת (EDSS) ⩾ 6.5.

תפקוד לקוי של הסרעפת הוגדר על ידי לפחות שניים מתוך שבעת הקריטריונים: סימנים קליניים, גיוס של שרירי צוואר בזמן ערות, ירידה ביכולת החיוניות ,VC < 80% ממצב זקוף עד שכיבה VC⩾ 15% מ-VC זקוף, ירידה בלחץ מקסימלי < 60%, הפעלה פאזית של שרירי צוואר במהלך השינה והתנגדות לתנועות בית החזה והבטן במהלך השינה. חולשת שיעול הוגדרה על ידי זרימת שיעול שיא < 270 ליטר/דקה ו/או צורך בסיוע לשיעול. תסמונת דום נשימה בשינה הוגדרה על ידי מדד דום נשימה-היפופניאה ⩾ 15.

במחקר הוכללו 71 חולי MS: גיל חציוני 54 [48, 61] שנים; משך מחלה חציוני 21.4 [16.0, 31.4] שנים. מתוכם, 52 חולים סבלו מהפרעת נשימה אחת או יותר; תפקוד לקוי של הסרעפת היה השכיח ביותר (n=34). חולים עם תפקוד לקוי של הסרעפת וחולשת שיעול היו מוגבלים יותר. ציון העייפות וההערכות הקוגניטיביות לא היו שונים בין הקבוצות. חמישה חולים נזקקו להנשמה לא פולשנית.

החוקרים הסיקו כי הפרעות בדרכי הנשימה שכיחות בטרשת נפוצה חמורה, בעיקר הפרעות בתפקוד הסרעפת. התערבויות אינסטרומנטליות זמינות לטיפול בהפרעות אלו.

מקור:

Maillart E, Redolfi S, Louapre C, et al. Clinical correlates of respiratory disorders in patients with severe multiple sclerosis: A cross-sectional cohort. Multiple Sclerosis Journal. 2024;0(0). doi:10.1177/13524585241238840

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  הפרעות נשימה,  EDSS,  פעילות הסרעפת
תגובות