גסטרואנטריטיס

האם החזרת נוזלים מהירה עדיפה לילדים הסובלים מהתייבשות?

מחקר שבוצע בקנדה השווה בין החזרת נוזלים מהירה להחזרת נוזלים סטנדרטית בקרב ילדים שסבלו מהתייבשות עקב גסטרואנטריטיס. נמצא כי החזרה מהירה אינה מובילה לתוצאות מהירות יותר או לקיצור הטיפול והאשפוז

15.01.2012, 10:19

גסטרואנטריטיס היא מחלה שכיחה בקרב ילדים. במרבית המקרים אפשר להסתפק בהחזרת נוזלים דרך הפה, אולם חלק מהילדים נזקקים לעירוי נוזלים תוך-ורידי, והדבר מוביל להגברת העומס בחדרי המיון. על פי רוב ההנחיות מומלץ להחזיר את הנוזלים בקצב מתון (כלומר תיקון החסר על פני 24 שעות), אולם בפועל במקרים רבים מבוצעת החזרת נוזלים מהירה.

ההיגיון העומד מאחורי החזרת נוזלים מהירה הוא השגת שיפור קליני מהיר, בעיקר ברמת ההכרה ובתיאבון. החזרת נוזלים מהירה יכולה להוביל למאזן נוזלים תקין מהר יותר, ואף להוריד את משך השהות בחדר המיון ואת עלות הטיפול.

הראיות בספרות לגבי החזרת נוזלים מהירה דלות. מחקר בנושא שבוצע באפריקה הופסק לאחר שנראתה עלייה בתמותה בקבוצה שאצלה בוצעה החזרת נוזלים מהירה. כמו כן, החזרת נוזלים מהירה עלול להוביל להפרת איזון הנתרן ולכן להיפונתרמיה או היפרנתרמיה – ובמרבית בתי החולים לא נהוג לבדוק את רמות הנתרן בתדירות גבוהה תוך כדי הטיפול.

מטרת מחקר זה הייתה לבחון אם אכן יש יתרון קליני להחזרת נוזלים מהירה. המחקר כלל ילדים בני 3 חודשים עד 11 שנים במשקל של 5–33 ק"ג, אשר סבלו מהתייבשות כתוצאה מגסטרואנטריטיס, ונזקקו לעירוי נוזלים תוך-ורידי (בשל כישלון החזרת נוזלים דרך הפה). הילדים חולקו אקראית לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה נוזלים בקצב סטנדרטי (20ml/kg של תמיסת סליין במשך שעה, ובהמשך תמיסת סליין עם 5% דקסטרוז ואשלגן בהתאם לרמה בדם בקצב אחזקה). הקבוצה השנייה טופלה בהחזרת נוזלים מהירה (טיפול זהה, למעט העובדה שבשעה הראשונה קיבלו הילדים בקבוצה זו 60ml/kg). הציוד למתן העירוי נראה זהה על מנת לשמור על הסמיות.

226 ילדים השתתפו במחקר (114 בקבוצת ההחזרה המהירה ו-112 בקבוצת ההחזרה הסטנדרטית). לא נמצא הבדל משמעותי בשיעור המשתתפים שהשיגו החזרת נוזלים מלאה כעבור שעתיים - 36% בקבוצת ההחזרה המהירה, 29% בקבוצת ההחזרה הסטנדרטית, ההפרש היה 6.5% (95%CI -5.7-18.7%, P=0.32). התוצאות נשארו תקפות גם לאחר שהובאו בחשבון המשקל, חומרת ההתייבשות ו-PH בסרום.

לא נמצא הבדל מובהק בשיעור הילדים שנזקקו לטיפול ממושך - 52% בקבוצת ההחזרה המהירה, 43% בקבוצת ההחזרה הסטנדרטית, הפרש של 8.9% (95%CI -5-21%, P=0.19). חציון הזמן עד לשחרור מבית החולים היה ארוך יותר בקבוצה שטופלה בהחזר נוזלים מהיר (6.3 לעומת 5 שעות, P=0.03).

החוקרים מסכמים כי בקרב ילדים יציבים המודינמית, הנזקקים לעירוי נוזלים תוך-ורידי בשל התייבשות הנובעת מגסטרואנטריטיס, אין יתרון קליני בהחזרת נוזלים מהירה לעומת החזרה בקצב סטנדרטי. בשל פוטנציאל הסיכון שבהחזרת נוזלים מהירה, יש לשקול הימנעות מפעולה זו.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Freedman et al.; Rapid versus standard intravenous rehydration in paediatric gastroenteritis: pragmatic blinded randomised clinical trial, BMJ. 2011 Nov 17;343:d6976

נושאים קשורים:  גסטרואנטריטיס,  התייבשות,  החזרת נוזלים מהירה,  מחקרים
תגובות